Det er snart slut med løftede pegefingre og bøder for at køre over for rødt. I hvert fald når det gælder højresving.

Københavns Kommune er nemlig i dialog med politiet om at ophæve forbuddet mod at køre til højre for rødt i visse kryds. Samtidig skal det være lovligt at cykle mod ensretningen på de fleste gader.

Det er to af punkterne i Københavns Kommunes nye cykelstrategi, som skal øge cyklismen frem mod 2025, skriver Urban.

- Der er strenge krav til, hvordan cykling mod ensretning skal foregå, så det ikke bliver farligt for nogen. Desuden skal politiet også godkende løsningerne, så vi er helt trygge ved det, siger teknik- og miljøborgmester Ayfer Baykal (SF).

LÆS OGSÅ

De første to nye gader, der bliver åbnet for cykling mod ensretningen, er Gothersgade og Bremerholmen i 2012-2013. Senere skal det udvides til de fleste ensrettede gader.

- Der er i forvejen mange, der allerede cykler mod ensretningen på de gader vi har foreslået, og det er jo endnu mere farligt. Vi tænker først og fremmest på sikkerheden i det her projekt, tilføjer Ayfer Baykal.

En rapport fra Danmarks Tekniske Universitet, DTU, har desuden vist, at 75 procent af cyklisterne i København allerede svinger til højre for rødt, når de ankommer til et lyskryds. Kommunikationschef i Dansk Cyklist Forbund Frits Bredal mener, at det giver god mening at lempe reglerne.

- Det virker helt naturligt, at man i en by som København, som i så høj grad er en cykelby, laver nogle justeringer, for at trafikken skal glide bedre,« siger Frits Bredal til Urban.

LÆS OGSÅ: 

- Meget tyder desuden på, at cyklister, der svinger til højre for rødt, orienterer sig bedre, fordi de er opmærksomme på den sikkerhedsrisiko, der kan være, når man overtræder færdselsreglerne. Hvis højresving for rødt lovliggøres, er der jo stadig fuld orienteringspligt, tilføjer Frits Bredal, der samtidig understreger, at de nuværende regler skal overholdes, så længe de gælder.

Også i Rådet for Sikker Trafik bakker man op om forsøg med at lempe reglerne.

- Det er en god ide at forsøge sig frem med disse ting, så man kan blive klogere på, hvordan det virker. Vi ved nemlig ikke nok lige nu til at vurdere, hvilken betydning det kan have, siger Anders Rosbo, direktør for Rådet for Sikker Trafik.