Når du lige har sat dig til rette med popcorn og slik for at se en god film i tv, er det ikke særlig fedt, at den hele tiden bliver afbrudt af reklamer. Og for nogle seere bliver det ofte så slemt, at filmen slet ikke bliver set.

I en undersøgelse foretaget af YouGov for metroXpress svarer 45 procent, at reklameafbrydelser kan få dem til at opgive at se filmen. Og yderligere 41 procent svarer, at reklamerne er irriterende, men at de stadig ser filmen.

Og ifølge Gundhild Agger, der er professor i medievidenskab ved Aalborg Universitet, er det ikke så underligt, at så mange mennesker er trætte af reklamerne. Men det er blevet nemmere at få tiden til at gå, mener hun.

»Der er en mere fleksibel tv-sening i dag, så mange zapper over på en anden kanal under reklamerne eller laver noget andet,« siger hun til metroXpress.

Alligevel kan reklamepauserne føles uendelige, og på nogle kanaler bliver mængden af reklamer større, jo længere hen i filmen man kommer, siger Gundhild Agger, og det er ikke tilfældigt.

»Man kan godt falde fra i begyndelsen af filmen, men hvis man først har set to tredjedele af filmen, så skal man jo også have slutningen med,« siger hun.

Hos SBS TV, der blandt andet står bag Kanal 4 og Kanal 5, kan man godt forstå, at seerne er trætte af reklamerne, men det er en nødvendighed for at bevare kvaliteten af programmerne, siger informationschef Jesper Jürgensen.

»Vi vil gerne sende film og tv-serier så tidligt efter, at de har haft premiere som muligt, og det kan vi ikke, hvis vi skal lave færre reklamepauser,« siger han til metroXpress.