Når Viktors, Abelones og andre folkeskoleelevers forældre efter sommerferien skal følge med i, hvordan knægten klarer regnestykkerne og læsehæfterne, så bliver det i mange kommuner en samtale, der kommer til at ligge i arbejdstiden.

Jyllandsposten beskriver tirsdag, hvordan Thisted Kommune har besluttet at gennemføre samtalerne i lærernes almindelige arbejdstid som slutter klokken 17, og tilfældet bliver langt fra enestående, vurderer Palle Rom, der er afdelingschef for overenskomst og forhandling i Danmarks Lærerforening.

- Det vil være min forventning, at man kommer til at stå med den her problematik i rigtig mange kommuner, netop fordi, man ikke har arbejdet med fleksibilitet i den reform, som er blevet vedtaget, siger han til BT.

Mens Dansk Arbejdsgiverforening har været kritiske overfor Thisted-modellen, så er udmeldingen i første omgang ikke noget, som udløser et ramaskrig blandt forældrene.

- Vi er overraskede over, hvor mange af vores forældre, som siger, at det ikke er det store problem med forældremøder i arbejdstiden fordi de har fleksible arbejdstider. De mener ikke, det er anderledes, end når børnene eksempelvis skal følges til tandlæge siger Mette With Hagensen, der er formand for Skole og Forældre.

Men selvom forældrene indtil videre bakker op om løsningen, er hun ikke sikker på, det varer ved, når virkeligheden rammer efter sommerferien.

- Jeg kan godt være i tvivl om forældrene  mener det samme, når ordningen har løbet i et års tid. Personligt er vi i hvert fald glade for, at vi kun har to børn tilbage i folkeskolealderen hos os, siger hun til BT.

Hun advarer samtidig mod at nedtone vigtigheden af kontakten mellem lærere og forældre. Hvis samtalerne ligger i arbejdstiden, vil mange familier fremover kun sende en forælder i stedet for at møde op begge to. Det har en uheldig signalværdi, mener Metter With Hagensen.

- Hvis man melder ud fra skolens og kommunens side, at skole-hjemsamtalen ikke er så vigtig, vil det gå ud over forældre-opbakningen, som vi ved, er afgørende for børnenes trivsel og læring, fastslår hun.

I Køge er kommunen og skolerne også i gang med at tilrettelægge kontakten mellem lærere og forældre efter sommerferien. Her har det oven i købet været på tale at bytte nogle af samtalerne ud med en skriftlig udmelding via mail for de velfungerende elever, skriver Sjællandske Medier.

Men den løsning er ikke tilfredsstillende, understreger Mette With Hagensen.

- Vi har brug for den personlige kontakt mellem lærere og forældre. Undervisning handler om mennesker, og også for de velfungerende elever er det vigtigt at lærere og forældre snakker sammen om, hvordan barnet bedst udvikler sig, fastslår hun.