Prisen for at få fragtet en løsesum fra Danmark til Somalia og kastet ned fra fly er over en million kroner.

Når gidsler skal frigives er det ikke nok med en aftalt løsesum. Den skal også fragtes fra Danmark til Somalia. Derefter skal den typisk flyves ud med et mindre fly, hvorfra den kastes ned til piraterne.

Nedkastning med fly er den mest anvendte metode, men den koster også kassen.

Direktør i rederiet Clipper, Per Gullestrup, var processen igennem, da han i januar 2009 fik løsladt fragtskibet CEC Future og besætningen efter 71 dage i piraternes klør.

- Der er mange led i at få fragtet en løsesum fra Danmark og ned til piraterne. Skal den kastes ned med fly, som vi gjorde, løber det nemt op i cirka 250.000 dollar, siger Per Gullestrup.

Det svarer til 1,3 millioner kroner, der skal lægges oven i den løsesum, som piraterne også skal have.

Hvorvidt den samme metode med nedkastning af løsesum fra et mindre fly, der er brugt i forbindelse med løsladelsen af de syv danske sejlergidsler, har det ikke været muligt at få oplyst.

Udenrigsministeriet har ikke løftet sløret for detaljer om sejlergidslernes frigivelse.

Sikkerhedsfirmaet Custos, der har bistået de pårørende med forhandlingerne og frigivelsen, er også sparsom med detaljer omkring sejlernes løsladelse.

- Vi kan desværre ikke komme ind på nogle detaljer i forbindelsen med løsladelsen. Det er af hensyn til de sager, vi har i gang og af hensyn til fremtidige sager, siger direktør og partner i Custos, Henrik S. Mundt.

Dermed følger det danske sikkerhedsfirma samme fremgangsmåde, som andre sikkerhedsfirmaer i branchen, der er direkte involveret i forhandlingerne med piraterne.

/ritzau/