Et firma tilbyder kunderne, at de kan designe deres egen kiste. Designerkisterne er blot et af mange eksempler på, at danskerne ønsker at sætte et personligt præg på deres egen eller pårørendes sidste færd.

Tag på din sidste rejse i en kiste, du selv designer.

Sådan lyder tilbuddet fra firmaet Danish Design & Quality, som dermed giver danskerne endnu en mulighed for at sætte deres personlige præg på egen eller pårørendes begravelse eller bisættelse.

Således er det allerede muligt at købe specialdesignede urner, få spillet eller sunget særlige salmer og melodier til begravelser eller oprette gravsteder i cyberspace, ligesom en lang række gravsteder i dag er pyntet med genstande, der på den eller anden måde fortæller noget om de afdøde.

Ifølge partner i Esbjerg-firmaet, Kim Jensen, er det 'stort set' muligt at få tryk hvad som helst på de miljøgodkendte kister, der koster ca. 15.000 kr. stykket.

- Hvis far var jæger, og børnene gerne vil have ham begravet i en jægerkiste, så kan det lade sig gøre, fortæller han:

- Det kan være en FCK-fan, der gerne vil have en kiste med alle spillernes autografer. Hvad det nu måtte være.

Vi vil sætte personligt præg på tingene Tilbuddet er helt nyt, og indtil videre har der ifølge Kim Jensen været 'et par henvendelser' om de personlige kister, som Danish Design & Quality samarbejder med omkring 50 bedemænd om at tilbyde deres kunder.

Ifølge bedemand og antropolog med speciale i dansk døds- og begravelseskultur Naja Genet May, er tilbuddet fra Esbjerg 'fuldstændig i tråd med det at få designet sit helt eget hævekort eller få en personlig nummerplade på bilen'.

- Tendensen er at få sat sit personlige præg på det, der ellers er standard, forklarer Naja Genet May, der arbejder som bedemand i firmaet Begravelses Service.

Ligesom de personlige kister vinder indpas i danskernes begravelseskultur, oplever hun en stor og stigende interesse for afskedsceremonier, der foregår i kapeller i stedet for kirker, og hvor bedemanden står for at gennemføre ceremonien.

- Det giver rum til, at man fuldstændig selv kan bestemme, hvad man vil putte i det rum. Når det foregår i en kirke, er der nogle regler og traditioner, der skal overholdes, siger hun:

- Det er ikke nødvendigvis fordi, man ikke er religiøs. Man vil bare ikke være underlagt kirkens liturgi. Man vil selv bestemme.

Hun understreger, at ønsker til begravelser eller bisættelser 'i høj grad' afhænger af alder, smag og geografi.

- De ældre generationer hælder til traditioner, mens der blandt de yngre er flere innovative. Og innovative efterlyser nye og anderledes produkter, siger hun:

- Kulturen flytter sig hele tiden, og så gør begravelseskulturen det også.

Reklamer - nej tak

Direktør i Begravelses Service bedemand Peter Thomasen minder om, at personlige kister også kan blive problematiske kister.

For godt fire år siden lavede hans firma en rød urne med et Ferrari-logo til en afdød dreng. Siden blev urnen omtalt i medierne, og det blev af Ferrari opfattet som misbrug med henblik på markedsføring. Derfor lagde den italienske bilproducent sag an mod Begravelses Service.

I samme forbindelse lagde modefirmaet Chanel også sag an mod bedemanden på Frederiksberg, fordi han også fik medieomtale af en urne med et Chanel-logo.

- Med den erfaring skal vi ikke ud at sælge kister med logoer, siger han.