En nuværende SAS-ansat kan fortælle, at forholdene fortsat ikke er i top, når det kommer til forureningen, når fly skal tømmes for bagage

- Når vi render rundt ude på rampen, hvor flyene holder, så er der en voldsom lugt af jetfuel. Det er som om luften er lavet af 90 pct. brændstof, og man kan smage det i munden. Det er virkelig grimt at lugte og smage på, siger bagageportøren, der ønsker at være anonym.

- Ofte står flyet bare i tomgang. Og den luft er rigtig ubehagelig at stå i. Nogle gange har jeg været lige ved at kaste op. Efter en arbejdsdag, hvor man har rendt rundt i den luft, er man virkelig tung i hovedet. Jeg har tidligere haft job, hvor man render rundt med brændstof i store mængder omkring sig, men aldrig noget som det her. Jeg er ofte helt færdig i hovedet, når dagen er slut, siger bagageportøren, der har arbejdet i Københavns Lufthavn i en årrække.



Han fortæller, at der både fra SAS’ og lufthavnens side har været adskillige initiativer for at forbedre forholdene og komme af med forureningen, dog uden rigtig virkning.

- Når det går vildt for sig, og der er mange fly, så kan man nemt stå i den her hårde forurening i op mod 40 minutter ad gangen. Og det bliver meget hårdt, når man har en arbejdsdag på ni timer eller mere uden pauser. For man er på konstant. Det er et forfærdeligt arbejdsmiljø.



Han har en klar mening om problemet.

- Når både lufthavn og bagageselskaber ved, at folk bliver syge, og man så ikke gør noget, så er det rigtig slemt. Man kan ikke bare lade folk falde om som fluer, specielt når man kender til problemet.