BT kan i dag afsløre, at to bagagemedarbejdere i år har måtte på skadestuen efter at have fået stød fra defekte kabler i lufthavnen uden de dog kom alvorligt tilskade.

Det fremgår af en rapport, der er udarbejdet af AMIR (ArbejdsMiljøRepræsentant) Novia i samarbejde med AMIR SAS for Arbejdstilsynet, som BT har fået aktindsigt i.

BT har igennem sommeren beskrevet, hvordan ansatte i lufthavnen har fået kræft af at indånde giftige dampe og blevet slidt ned af defekt bagageudstyr.

Læs også: 

Ifølge rapporten er 115 standpladser rundt om i lufthavnen blevet undersøgt, og det resulterede i 20 røde smileys og 24 gule smileys, der betyder henholdsvis: ‘Stor fare for medarbejdernes sikkerhed’ og ‘at der er konstateret fejl af arbejdsmiljømæssige/sikkerhedsmæssige problemer’.

De sure og mindre glade smileyer, som lufthavnens passagerer oftest ikke vil bemærke, dækker over en bred række problemer, hvoraf revner og defekter i kabler, ledninger og bøsninger er nogle af de hyppigste problemer. 

Og det er ikke noget man er tilfredse med hos de to store bagagehåndteringsselskaber i lufthavnen SAS og Novia. Og det resulterede i en meget hård kritik af Danmarks største lufthavn i rapporten, hvor der i konklusionen bl.a. står følgende:

- AMIR i SAS/SGH og Novia ser dette som en konstatering af, at der er vedligeholdelse problemer fra CPHs (Københavns Lufthavn) side af. Der er alt for mange fejl samt dårlig vedligeholdelse, lyder det bl.a. i rapportens konklusion.

Læs også:

Hos SAS ønsker man at tage tingene internt med lufthavnens ledelse.

- Vi er dybt afhængige af Københavns Lufthavn hos SAS, og det er ikke altid, at tingene spiller, som vi gerne vil have det, siger pressechef hos SAS Trine Kromann-Mikkelsen og understreger dog, at man normalt tager problemer op med CPH.

Hos lufthavnens andet store bagageselskab Novia mener man, at de mange sure smileyer i rapporten er alvorligt. 

- Vi har en interesse i, at tingene fungerer. Men når det kommer til de konkrete udfordringer, så må det ligge hos CPH. Det lyder voldsomt med så mange negative smileys, men jeg er sikkert på, at CPH tager det alvorligt og får bragt det i orden, siger administrerende direktør i Novia Ole Brinks Andersen til BT.

Hos Københavns Lufthavn erkender man, at det ikke er godt nok med de mange negative smileys.

- Det er ikke godt nok fra vores side. Hvis man ser på den her rapport isoleret, så er det uacceptabelt, siger teknisk direktør hos Københavns Lufthavn Christian Poulsen til BT.