Først blev Audi A6 faceliftet, så kom Mercedes med den ny E-Klasse, og nu er BMW på banen med 2010-udgaven af den populære firmabil, 5-serien.

Den kommer til Danmark 20. marts næste år til endnu ikke kalkulerede priser.

- Det kan gå begge veje i forhold til den nuværende model, siger pressekoordinator hos BMW, Mette Lolholm.

Med de ny udgaver fra Audi, BMW og Mercedes har de tyske fabrikker sat sig eftertrykkeligt på markedet for luksusbiler.

Længere

Den ny BMW 5-serie, som er sjette generation, har fået designelementer fra 3-serien, mere coupé-agtig er den blevet, den har fået korte udhæng for og bag, akselafstanden er øget fra 289 til 297 cm, og bilen er dermed den længste i segmentet. Totallængden er nu 486 mod forgængeres 484 cm.
Bagsædet har fået 1,3 cm mere benplads, mens bagagerummet er uændret på 520 liter.

Kundernes krav til udstyr sætter store vægtkrav til producenterne, og det har BMW kompenseret for ved omfattende brug af aluminium og i mindre omfang brug af kulfiber.

Dobbelte ønskeben

Den dynamiske køreoplevelser er stærkt forbedret, det traditionelle forreste McPherson-ophæng er erstattet af dobbelte wishbones-ophæng.

BMW 5-serie får debut med en otte-cylindret og tre seks-cylindrede benzinmotorer, to dieselseksere og en firecylindret dieselmotor med krumtaphus i aluminium og commonrail indsprøjtning. Ydelsen er 184 heste og 520d er standard med stop-and-go teknologi.

Brændstofforbruget opgives til et gennemsnit på 20 km/l, og CO2-udslippet opgives til 139 g/km.
Sammenholdt med den forbedrede plads på bagsædet gør den 5-serien til en rigtig københavner-taxa.

Interiøret er designmæssigt meget lig den nuværende 7-serie, mere lækkert end det tidligere så sterile udseende.

Automatik med otte trin

Manuelt gear er standard på de fleste udgaver, mens en ny otte-trins automatgearkasse, der holder omdrejningerne ved høje hastigheder nede, bliver ekstraudstyr