Træt af at spilde tiden i en kø? Du er ikke alene. Det er ingen overraskelse, at danskerne landet over hver dag bruger meget tid på at sidde fast i bilkøer.

Hver tredje dansker sidder i kø i mere end en time om ugen. Værst ser det ud for bilister i hovedstadsområdet, som i gennemsnit bruger 50 minutter dagligt på at sidde i kø. I Nord-og Midtjylland tilbringer de fleste (70 %) mindre end 15 minutter i kø om dagen.

Men hvad nu, hvis din GPS kan advare dig om køer og tilbyde dig en bedre, hurtigere rute, så du kan drøne elegant udenom staklerne, der spilder timer på motorvejene?

Det er faktisk målet med de nye realtids-trafiksystemer, som den seneste generation af GPS’er er udrustet med. Gadgetmagasinet T3 har testet fire af de nyeste GPS’er. Du kan få adgang til testen her.

Med B.T. Plus får du:

- Test af fire nye GPS-systemer: Garmin Nülink 2390,Navigon 70 Plus Live, Mio Spirit 687 og Tomtom Go Live 1005

- Stor sammenlignende oversigt

- 7 gode grunde til at bruge vores testvinder

Læs flere artikler fra T3

Det mobile ferieliv

Film på farten

6 Apps til rejsen

Nyd livet i overhalingsbanen

Fede gadgethoteller

Træt af at spilde tiden i en kø? Du er ikke alene. Det er ingen overraskelse, at danskerne landet over hver dag bruger meget tid på at sidde fast i bilkøer. Hver tredje dansker sidder i kø i mere end en time om ugen.

Værst ser det ud for bilister i hovedstadsområdet, som i gennemsnit bruger 50 minutter dagligt på at sidde i kø. I Nord-og Midtjylland tilbringer de fleste (70 %) mindre end 15 minutter i kø om dagen.

Men hvad nu, hvis din GPS kan advare dig om køer og tilbyde dig en bedre, hurtigere rute, så du kan drøne elegant udenom staklerne, der spilder timer på motorvejene?

Det er faktisk målet med de nye realtids-trafiksystemer, som den seneste generation af GPS’er er udrustet med. Tre af de fire stifindere, vi har testet i denne omgang, har realtidstrafiksystemer, nemlig de tre store: Garmin, Navigon og, ikke mindst, Tomtom.

Sådan fungerer det
Hollandske Tomtom er bannerfører for de avancerede trafikmeldinger. Tomtoms HD Traffic blev introduceret i Holland allerede i 2007, men kom først til Danmark i slutningen af sidste år.

I skrivende stund fungerer tjenesten i 21 lande. Grundlæggende fungerer trafiktjenesterne på samme måde, ved at kombinere traditionelle trafikkilder som eksempelvis Vejdirektoratets velkendte TMC-system med historiske trafikdata og en ”hemmelig ingrediens”.

Med historiske data menes der, at hvis der typisk er meget trafik på en vis strækning på et givent tidspunkt – eksempelvis motorring 3, fredag eftermiddag, vil systemet lede dig udenom, hvis der er tid at spare.

Den hemmelige ingrediens
Derudover garnerer hver af de tre producenter systemet med deres egne specielle informationer. Tomtom har både IQ Routes (der er historiske data) og et stort datacenter, der gør, at alle de GPS’er, der kører rundt, kan kommunikere anonymt med hinanden.

Når en GPS holder stille, er der nok kø, og denne melding kan bruges til at omdirigere andre bilister, der også kører med et Tomtom Live-apparat, ad en anden vej, hvor der ikke er kø.

Svagheden er, at der skal mange brugere til i et område, for at systemet virker optimalt. Men nås den kritiske masse, så fungerer det derimod også forrygende.

Garmin trafiktjeneste hedder 3D Traffic. Garmin har indgået aftale med firmaet Mediamobile, der leverer TMC- og historiske data.

Dertil har Garmin selv tilføjet en vejrtjeneste, der også har indflydelse på ruten, samt muligheden for manuelt at tjekke Vejdirektoratets trafikkameraer på ruten. Men i modsætning til Tomtom har Garmin ikke direkte bruger-til-bruger information.

Navigon fortæller i sit pressemateriale at mere end 1,5 millioner brugere leverer trafikinformation til Navigons Traffic Live-tjeneste. Yderligere information kommer fra kilder som erhvervsflåder, officielle udbydere af trafikinformation og data fra måleenheder og kameraer. Tjenesten dækker, ifølge Navigon, 18 europæiske lande.

Virker det?
Det er umådelig svært at teste de tre eksisterende trafiktjenester mod hinanden – og endnu sværere at gøre under den korte testperiode, hvor vi har GPS’erne til rådighed.

Den eneste af tjenesterne, jeg har haft mulighed for at langtidsteste, er Tomtoms HD Traffic, som jeg har brugt siden, der blev åbnet for tjenesten i december sidste år. Den virker. Ikke uden visse mangler, men grundlæggende fungerer HD Traffic upåklageligt.

Jeg er mere skeptisk overfor Garmins og Navigons løsninger; i den periode jeg kørte med dem, fik jeg en følelse af, at jeg kun modtog de advarsler, der blev sendt ud via TMC. Tomtoms system er simpelthen mere aktivt. Måske har Garmin og Navigon endnu ikke nået kritisk masse?

Noget andet er, om du er villig til at betale for det. Alle tre trafiktjenester er nemlig abonnementsbaserede, hvilket betyder, at du skal svinge dankortet, når introperioden udløber – typisk et år. Derefter koster de billigste af tjenesterne omkring en krone om dagen.

Konklusion

Peter Engels Ryming, T3-redaktør giver sin mening om de testede produkter:

Der har ikke været den store tvivl i mit sind om hvilken GPS, der skulle vinde denne test. Brugervenligheden, hastigheden og trafikinformationerne går simpelthen op i en højere enhed i Tomtom Go Live 1005.

Det er og bliver en af de bedste GPS-enheder på markedet. Selv om Go Live 1005 er den dyreste stifinder i feltet, så får du på sigt glæde af de ekstra par hundrede kroner. Og kan du nøjes med en 4,3-tommer skærm i stedet for 5-tommer modellen, kan du spare omkring en plovmand.

Når det er sagt, så er Tomtom ikke for alle og enhver. Er du på jagt efter en stifinder, der kan hjælpe dig rundt på storbyferien i Rom eller Barcelona, skal du gå langt udenom Tomtom.

Her er Garmin min umiddelbare favorit, selv om de gratis storbyguider i Mio lokker.

Tomtom må også se sig slået af Garmin og – i særdeleshed – Navigon i kategorien stemmestyring, så vil du snakke til din GPS, i stedet for at bruge fingrene, skal du tjekke en af disse.

7 gode grunde til at købe Tomtom go live 1005

Derfor er det den bedste stifinder:

1: HD Traffic
Jeg har brugt HD Traffic i et halvt år, og det fungerer virkelig godt. Jeg får tilbudt alternative ruter, og præsentationen af problemer på ruten er overskuelig. Jeg er ikke i tvivl om troværdigheden af trafikmeldingerne. Det er mere end jeg kan sige om de øvrige, der virker mere sparsomme i deres udmeldinger. Bevares HD Traffi c er sikkert ikke fejlfrit - men det er i mine øjne det bedste på markedet lige nu.

2: Vinduesholderen
Det lyder måske som en bagatel, men vinduesholderen er en fornøjelse. Den suger godt fast til vinduet og den nye magnetiske løsning gør det ualmindelig nemt at montere GPS’en - og fjerne den igen, når bilen forlades.

3: Hastigheden
Go Live 1005 er lynhurtig til at udregne ruter - og ruterne er ubetinget de bedste, jeg har oplevet.

4: Brugerfladen
Selv om konkurrenterne har anstrengt sig, så er der ingen stifinder, der er lige så intuitiv at arbejde med som Tomtom. Det skulle da lige være Garmin ...

5:GPS-signalet
Go Live 1005 er rasende hurtig til at fange et brugbart GPS-signal. Takket være ”Quick GPS”-funktionen, der holdes opdateret via Live-signalet, er satelitterne fanget i nærmest samme sekund, som du tænder maskinen.

6: MapShare
Jeg har altid været begejstret for Tomtoms MapShare-teknologi, der gør det muligt at dele kortopdateringer med andre Tomtom-brugere. Det er genialt at lade brugerne hjælpe hinanden.

7: Designet
Hvorfor køre rundt med en øjebæ i forruden? Tomtom Go Live 1005 er måske ikke revolutionerende smuk, men de afrundede former gør den dejlig diskret.

Sandheden i tal
Klik på pdf'en herunder og få det store overblik over de testede produkter.



Læs flere artikler fra T3

Det mobile ferieliv

Film på farten

6 apps til rejsen

Nyd livet i overhalingsbanen

Fede gadgethoteller