Blandt andet Facebook samler data om danske brugere i stor stil. Omfanget overrasker chef i styrelse.

En ny undersøgelse fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen kortlægger omfattende sporing af danske brugere på digitale platforme.

Det fortæller kontorchef Claus Galbo-Jørgensen, leder af Center for Digitale Platforme i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

- Jeg blev personligt overrasket over, hvor omfattende det er. Og ikke mindst i hvor høj grad de her data bliver kombineret på tværs af forskellige tjenester, siger Galbo-Jørgensen.

Undersøgelsen bygger på, hvilke data der er blevet indsamlet om danske brugere på fem af danskernes foretrukne digitale platforme. Blandt andet Facebook, og når der søges på Google.

Resultatet er særligt relevant i en dansk kontekst.

Danmark er det land i EU, hvor den største del af befolkningen bruger sociale netværkstjenester. Cirka 57 procent af alle EU-borgere mellem 16 og 74 år brugte i 2019 sociale netværkstjenester. I Danmark er det tal 81 procent.

Platformenes dataindsamling har både fordele og ulemper, mener kontorchefen. Særligt relevante reklamer kan være en fordel.

- Dataindsamlingen muliggør jo de tjenester, som nogle platforme tilbyder, og det kan give mere målrettede reklamer, hvilket for nogle forbrugere kan være en udmærket ting.

Undersøgelsen viser også, at tre ud af fire forbrugere er bekymrede for, hvordan platformene bruger deres persondata.

Claus Galbo-Jørgensen peger på, at flere platforme indsamler data om brugeren i den fysiske verden.

Den form for dataindsamling har tidligere bekymret nogle brugere, bemærker han.

- Det, at sporingen faktisk også er helt fysisk - hvordan man for eksempel bliver sporet, hvis man går ind i en bestemt butik - overrasker mig også.

Kontorchefen håber, at undersøgelsen kan skabe en større bevidsthed hos de danske forbrugere om, hvilken data der bliver indsamlet.

- Og de kan også bruge den til at tage stilling til, hvor meget data platformene skal indsamle om dem selv, siger Claus Galbo-Jørgensen.

/ritzau/