Venstres børne- og familieordfører er foruroliget over antallet af klager til Ombudsmandens Børnekontor, hvoraf mange er blevet afvist, fordi barnet først skal klage andre steder. Venstre ønsker én indgang for børn, der ønsker at klage.

Det skal være lettere for børn at klage, og der skal være mindre at klage over. Sådan lyder det fra Venstres børne- og familieordfører, Tina Nedergaard (V).

»Jeg synes, det er dybt foruroligende, at vi over to år har over 1.000 børn, som tager det meget voldsomme skridt, at kontakte børnekontoret. Det viser jo noget om, at de systemer, vi har i dag, slet ikke er tilfredsstillende for børnene,« siger hun.

Berlingske skriver søndag, at 1.345 børn de seneste to år har klaget til den såkaldte børneombudsmands, og heraf har 1.224 aldrig fået behandlet deres klage, fordi børnekontoret ikke må. Der er nemlig regler om, at børnene først skal have udtømt deres klagemuligheder andre steder, for eksempel ved kommunen, de sociale nævn eller ankestyrelsen.

Men det er ikke den rette løsning, at børnene skal klage ved forskellige instanser, mener Venstre.

»Jeg synes, det må være systemet, der håndterer, hvor en klage hører rettelig hjemme, så der kun er ét sted, børnene skal henvende sig. Det sted, synes jeg, skal være hos kommunen, fordi de i forvejen kender børnenes sager,« siger Tina Nedergaard.

»Hele tankegangen om onestep for borgerne er jeg meget optaget af, for de borgere, der har allermest brug for hjælp, er dem, man kan blive ved med at sende rundt og rundt og med lange juridiske beskrivelser forklare, hvorfor det ikke er her, de skal være,« fortsætter hun.

Ordføreren mener desuden, at processerne ved klager er for langvarige.

»Vi ser igen og igen, at børn og deres forældre kommer i klemme, fordi tingene tager for lang tid, afgørelser kan prøves helt forfra, og processerne kører og kører og kører,« siger hun.

En løsning kunne være, at hver kommune opretter en slags mini-ombudsmand for børnene, lyder det.