Så blev det officielt: Kevin Magnussen stopper hos Haas. Men den officielle udmelding efterlader en række centrale spørgsmål om den danske motorsportsstjernes tid i Formel 1-cirkusset.

VAR HAN BARE IKKE GOD NOK?

Jo! Kevin Magnussen startede sin Formel 1-karriere med en andenplads og udviklede sig i de følgende år til en robust og teknisk velfunderet kører, der weekend efter weekend leverede de bedste første-omgange i hele feltet. Hvis man ser på hans personlige egenskaber – talent, commitment, race-craft, alder, fremtidspotentiale og så videre – er han efter min mening blandt de 10 bedste kørere i feltet.

MEN HVORFOR RØG HAN SÅ UD?

På grund af sort uheld. Alle faktorer spillede til sidst mod Magnussen, og timingen blev afgørende. Han havde kontraktudløb på et tidspunkt, da Ferrari pludselig skulle skaffe plads til to-tre juniorkørere. Da en stenrig russer mente, han havde en søn, der var Formel 1-klar. Da et par veteraner besluttede sig for at fortsætte ud over sidste salgsdato. Da Haas to år i træk havde givet ham en bil, hvor han kun sjældent kunne brillere. Og allermest: På et tidspunkt, da coronakrisen satte de fleste holds økonomi under pres, og man blev nødt til at se mere på kørernes økonomiske opbakning end deres talent.

VAR HANS BAGLAND GODT NOK?

Bom-bom-bom. Magnussen har i mange år manglet en manager, der arbejder for ham 24/7. Han har ikke haft nogen, der i paddocken 'solgte' hans gode kvalifikationer, stærke starter og utrættelige fighterinstinkt. Men på den måde, kortene er faldet lige præcis i år, gjorde det ingen forskel. Selv ikke verdens bedste manager kunne næppe have sikret Kevin Magnussens plads hos Haas – det kunne kun en personlig sponsor med et trecifret millionbeløb.

Foto: WILLIAM WEST
Vis mere

ER ALLE MULIGHEDER UDTØMT I FORMEL 1?

Ja! Med mindre der sket noget sensationelt – a la Lewis Hamilton pludselig trækker sig tilbage – er Magnussen ikke med i Formel 1-VM 2021. Red Bull forespurgte for et par år siden om Magnussens fremtid, men i dag er det ikke længere et realistisk scenarie. Bortset fra Haas havde Magnussen to muligheder i 2021-feltet, men selv om der har været sonderinger med både Williams og Alfa Romeo, førte de ikke til noget.

KAN HAN BLIVE 2021-SÆSONENS SUPERRESERVE?

Ja – men han vil ikke. Nico Hülkenberg har i år med succes påtaget sig jobbet som superreserve. Tyskeren fik sidste år en ufortjent Formel 1-exit a la den, der nu rammer Magnussen, men stod klar, da Racing Point-kørerne Sergio Perez og Lance Stroll på skift blev sløje i 2020. Hvis der opstår lignende chancer i 2021 – og det er meget sandsynligt – vil det være naturligt at indsætte Magnussen. Men det forudsætter, at han ikke har andre forpligtelser og er klar med timers varsel. Han har fortalt mig, at han næste år vil have total fokus på den klasse, hvor han finder nyt arbejde. »Jeg vil vinde løb i 2021, og det gør man ikke som reservekører,« sagde han.

KAN HAN KOMME TILBAGE I FORMEL 1?

Næppe. Det var et mirakel, da han efter bruddet med McLaren i 2015 fandt et nyt Formel 1-sæde hos Renault. Det er begrænset, hvor mange mirakler der er i Formel 1, og med en ny stærk generation – anført af blandt andre Christian Lundgaard – på vej ind i Formel 1, vil kampen om de 20 pladser kun blive endnu hårdere i de kommende år.