Snart bliver det dyrere at være kunde hos energi- og teleselskabet, SE.

Kunderne får fremover et gebyr på 116 kroner årligt, hvis de vil modtage brevpost fra virksomheden, oplyser selskabet på sin hjemmeside.

'Vi indfører digital post, så du kan få dine breve på e-mail. Det er hurtigt, nemt og bedre for miljøet – og du slipper for at tømme postkassen,' lyder begrundelsen for gebyret på 29 kroner.

Danmarks største teleselskab, TDC Group, indførte et lignende gebyr i juli 2014, hvilket udløste klager til Forbrugerombudsmanden. Den sag er endnu ikke afgjort, men alligevel forsøger SE sig med et lignende gebyr.

Og dog, lader chefjurist Hans Bremholm Jahn forstå i en e-mail.

'Vores gebyr er ikke sammenligneligt med TDC, der er tale om et væsentligt lavere gebyr, det er kun kvartalsvis og kunderne bliver kun pålagt gebyret, når de får brev for os, som de gør hvert kvartal. Og de har mulighed for at slippe for gebyret, hvis de tilmelder sig digital post. Der er også mulighed for helt at blive fritaget fra gebyret, hvis man generelt er fritaget for digitalt post fra det offentlige,' skriver han og erkender, at Forbrugerombudsmanden ikke har givet SE grønt lys til gebyret:

'Vi har ganske rigtigt søgt forbrugerombudsmanden om forhåndsbesked, men da Forbrugerombudsmanden ikke meddelte et svar retur inden for den forventede periode og i henhold til vores tidsplan var vi nødt til at implementere gebyret uden at afvente svaret, idet vi selv vurderede, at gebyret er fuldt ud lovligt og derfor ikke krævede et svar, før vi implementerede det.'

Gebyret indføres ifølge Hans Bremholm Jahn fordi, der er større omkostninger til udsendelse af regninger og kommunikation til kunderne, hvis det skal ske via fysiske breve. Det skyldes ikke et ønske om at øge indtjeningen.

'Vi tjener ikke noget på de her gebyrer, de modsvarer blot vores omkostninger,' skriver Hans Bremholm Jahn.

Den køber energi- og teleekspert Martin Salamon fra Forbrugerrådet Tænk ikke. Han opfatter det som 'en kreativ måde' til at øge indtjeningen.

»Der er ikke nogen omkostningsmæssig begrundelse for gebyret. SE har jo altid haft udgiften ved at udsende breve. Derfor er der tale om en regulær prisforhøjelse,« siger han til erhvervsmediet Finans.dk.

Ifølge Finans har den første kunde allerede klaget til Forbrugerombudsmanden over det nye gebyr fra SE.