Københavns Kommune har siden mandag morgen været ramt af et omfattende it-nedbrud, der både lammer kommunens interne systemer, hjemmesiden kk.dk og kommunens fastnetnumre.

Det bekræfter kommunikationschef i kommunens økonomiforvaltning, Søren Gregersen:

»Der bliver arbejdet på livet løs med at lokalisere fejlen. Vi kender ikke årsagen, men det er et nedbrud i den større ende af skalaen,« siger han.

På Københavns Kommunes hovednummer, 33 66 33 66, får man i øjeblikket en automatisk telefonsvarer.

»Velkommen til Københavns Kommune. Vi oplever lige i øjeblikket problemer med vores netværk og har derfor desværre ikke mulighed for at besvare dit opkald i øjeblikket. Vi arbejder på at fejlrette problemet hurtigst muligt,« lyder meldingen.

Ifølge BTs oplysninger har flere ansatte i kommunens administration valgt at gå hjem, fordi de ikke kan få adgang til de it-systemer, de bruger i deres arbejde. Men i lige præcis denne uge er det langt fra alle kommunens omkring 40.000 ansatte, der er på arbejde i kommunen, som er Danmarks største arbejdsplads.

»Mange holder efterårsferie, så heldigvis berører nedbruddet ikke så mange som en typisk mandag,« siger Søren Gregersen.

Der er pt. ingen tidshorisont på, hvornår problemerne kan løses.

»Hvis det bliver ved, må vi selvfølgelig se på hvad der er af muligheder,« siger Søren Gregersen.

For borgerne er der indtil videre ikke andet for at end at væbne sig med tålmodighed - eller møde op personligt, hvor det er muligt.

Der er som sagt endnu uvist, hvad der er årsagen til nedbruddet, men det sker blot et par uger efter, at Udlændinge- og Integrationsministeriet og Udenrigsministeriet fik lagt hjemmesiderne ned af en hackergruppe, som angiveligt havde rødder i Tyrkiet.