Dagligvarehandlen præges i stærkt stigende omfang af et meget konkret problem: Stadig flere kunder stjæler, når de er i butikken. 

Siden 2021 er antallet af anmeldte butikstyverier steget med hele 64 procent, viser nye tal fra Danmarks Statistik – og for supermarkederne kan det have store økonomiske konsekvenser.

»Vi har lavet en beregning på, at det her koster dagligvarehandlen op imod to milliarder kroner om året,« siger Jannick Nytoft, der er administrerende direktør hos De Samvirkende Købmænd:

»De her to milliarder går jo en til en ind på købmændenes bundlinje – det er dem, som taber de her penge. Der er ikke nogle forsikringsselskaber, der dækker den her omkostning. Så det er to milliarder kroner, som man taber på det her. Vi er ude i, at man taber mere på det her, end det samlede overskud er i hele branchen.«

Foto: Danmarks Statistik
Vis mere

I de første tre måneder af 2021 lød antallet af anmeldte butikstyverier på 3757, men i de sidste tre måneder af 2023 var det stukket af – her var der anmeldt hele 6172 butikstyverier.

Og det, mener Jannick Nytoft, er et udtryk for to ting.

»Det ene er, at til at begynde med, da vi så den store stigning, tænkte vi, at det primært var inflationen, der gjorde at der var mange danskere, som var pressede, og vi derfor så en stigning.«

»Men des mere vi har dykket ned i tallene, jo mere kan vi se, at der er rigtig mange gengangere i det. Det er sådan, at tager man de her tal, så har to ud af tre gjort det mere end én gang. Tager vi en fjerdedel af det samlede tal, så har folk gjort det mere end ti gange. Så vi ser desværre i langt højere grad, at det er mere organiseret, mere gentagende.«

Hos brancheorganisationen lyder det, at det særligt har været produkter som dyrt kød, kosmetik og spiritus, der bliver smuglet ud af butikkerne.

Og ikke nok med, at antallet stadig stiger, oplever man også, at flere sammenstød mellem de ansatte og butikstyvene.

Butikkerne ansætter butiksdetektiver og overvågningskameraer er da også blevet taget mere i brug.

Alligevel handler håndteringen stadig om en balancegang.

»Det er noget af det, som er økonomisk byrdefuldt, men samtidig skal man huske, at man ønsker, at der kommer kunder i butikken og skabe en god atmosfære i ens butik – man ønsker også at yde service. Så det er en balancegang, at man på den ene side selvfølgelig gerne vil passe på sine varer, så de ikke bliver stjålet og på den anden side, vil man også gerne have solgt dem,« siger Jannick Nytoft.