TV-blondiner har det ikke spor sjovere. TV-værter som Line Baun Danielsen, Lotte Thor og Marlene Hasselblad får nemlig tørre seer-smæk.

Line Baun Danielsen, der i sine succesdage på TV 2 havde næsten en million seere til udsendelsen »Linen ud« må med talkshowet »Line's« tage til takke med kun 141.000 seere. Og kun 65.000 i gennemsnit hænger ud med Marlene Hasselblad på datingprogrammet »Singles« på TvDanmark 2, mens sølle 62.000 i gennemsnit ser Lotte Thor i »TV3 Extra«.

Ordet »fejlinvesteringer« ligger lige for. Og når man ser på striben af fejlagtige TV-satsninger, hvor unge blondiner er tiltænkt rollen som trækplaster, giver det mistanke om, at den enøjede tro på at smukke unge piger kan bære alt igennem har spillet fallit.

Flere af pigerne er købt til de små TV-stationer på grund af flotte seertal på TV2 eller DR. Men på TV3 og Tv-Danmark er de kommet til kort overfor seerne.

Andre kvindelige værter, der har udseendet med sig, er nemlig heller ikke store seermagneter. Lisbeth Janniche i Supersælgerne er langt fra TvDanmark2s supermagnet med 113.000 seere i gennemsnit. »Den eneste ene« med Henriette Honoré, der i en årrække var kæmpestjerne på TV2 har nu blot nogle få tusinde flere seere end Line Baun Mikkelsen på TV3. Altså ingen succes.

Tidligere har Camilla Miehe Renard haft fiasko med »Harem« og Pernille Aalund på »Temptation Island« floppede også. Anette Heicks »Ushi Heiku« er kendt, men ingen seer-basker med 154.000 seere.

Fælles for TV-kvinderne er den hårde kamp med deres mandlige værtskolleger som Frode Munksgaard, Jes Dorph-Petersen, Jarl Friis-Mikkelsen, Timm Vladimir, Amin Jensen og Thomas Mygind, der løber med alle seerne på ugens top 20-liste.

Mediebureauerne vender ligesom seerne også fingeren nedad. »TV3's forventninger kan umuligt være indfriet. Line er et godt navn, men hendes talkshow ligner for meget »Pernilles Univers«. Fiasko er vel det næste ord, man ville bruge.

TV3 Extra viser, hvor ufattelig svært det er at lave noget i nyhedsgenren. Jeg har fra starten ikke troet på det, og det har vist sig ikke at kunne bære fornuftige seertal,« siger mediedirektør Flemming Jensen fra mediebureauet Mediaedge.

Line Baun Danielsen er selv ked af, at ikke flere kigger på: »Jeg har været dybt frustreret over det, indtil i sidste uge. Jeg har en fortid på en anden kanal med helt andre TV-tal, og som det konkurrencemenneske, jeg også er, synes jeg, det er meget federe at have 700.000 seere.

Det siger min TV-opdragelse mig, at vi skal have. Men jeg må forholde mig til, at jeg arbejder på en kommerciel TV-station, og da jeg i sidste uge selv spurgte dem, om det virkelig var værd at lave »Line's«, viste de mig, at tallene bare er rigtig gode. Hvis »Line's« kan vinde store andele for TV3, så er det det, jeg må forholde mig til«, siger Line Baun Danielsen fra TV3 og forklarer:

»Der er meget stor forskel på DR og TV2 - og så alle de andre. Vi lever i en anden virkelighed. Der er faktisk kun et program, der historisk har kunnet konkurrere med de store, og det er Robinson Ekspeditionen,« siger Line Baun Danielsen, der selv havde sat sig et mål på 200.000 seere.

»Line's« fortsætter til foråret. »Kommercielt jubler vi, men derfor kan det godt være, jeg ikke selv gider lave det,« slutter Line Baun Danielsen, der også er vært på TV3's »Onside«-sportsprogrammer.

Fra Lotte Thor Jensen, der forlod et sikkert job på TV2 Sporten til fordel for et godt tilbud på TV3 Extra, er der ingen klynk eller fortrydelse.

»Jeg har også prøvet at stå og lave TV for 1.000 mennesker på TV2 Zulu, og jeg er ikke skuffet. Det er et helt nyt program, og ingen er så blåøjede, at de tror, vi trækker 500.000 seere. De store seertal giver sig selv automatisk, når du er TV2 eller DR, og jeg synes, det er fedt, at folk vælger os.

Det har ikke den store betydning om det er en mandlig eller kvindelig vært. Du kan sætte hvem som helst til at Millionæren eller Robinson, fordi det er et stærkt program«.«

Marlene Hasselblad, TV-vært og Robinson-vinder fra 2001: »Jeg ved ikke, hvad der var forventet, men jeg ville da gerne have flere seere. Det er ikke et program, jeg selv har søgt, men jeg har fået meget ros, og så henvender det sig til de helt unge, der har travlt med så meget andet. Så jeg tager ikke de lave seertal som noget personligt«.

Hos programredaktørerne Troels Rasmussen på TV3 og Bjarne Bo Bertelsen fra TvDanmark er der fuld tilfredshed med efterårets satsninger. Der er kun to programmer, der ikke ventes at fortsætte, og det er »Wivels vafler« på TV3 og »Sig det er løgn« på TvDanmark.

»Vi betragter »Line's«, »Den Eneste Ene« og »TV3 Extra« som kæmpe successer. Mit krav er, at vi får flere seere, og det har vi fået, så vi er ikke skuffede,« siger Troels Rasmusen fra TV3.Bjarne Bo Bertelsen indrømmer, at »Singles« ikke har levet op til forventningerne.

»Jeg havde gerne set, at programmet havde klaret sig bedre, men det har intet med Marlene at gøre. Hun har som single skabt stor opmærksomhed omkring programmet. »Sig det er løgn« har heller ikke levet op til dét, vi havde håbet på, så jeg tvivler på, at det vil fortsætte.

Til gengæld fungerer Annette Heick i »Ushi Heiko« og Lisbet Janniche i »Supersælgerne« utrolig godt, og selvfølgelig kommer de tilbage. For os er det vigtigere, at det er den rigtige målgruppe, der bliver ramt og ser vore reklamer, fremfor at have høje tal. Vi er en købmandsforretning, og de varer, vi har på hylderne, henvender sig til meget bestemte kunder«, siger Bjarne Bo Bertelsen.