"Italiensk for begyndere," de seneste års mest succesfulde danske spillefilm, lanceres i de kommende uger i en række lande, dels på festivaler, dels i almindelig biografdistribution.

Det sker i to versioner, som begge er forskellige på den udgave, der fortsat vises i enkelte biografer i Danmark og som i sidste uge gjorde sin entre på det danske videomarked.

"Originalen varer 110 minutter, og i de to udgaver, som udlandet får at se, forkortes den med henholdsvis 17 og 12 minutter, i begge tilfælde med instruktøren, Lone Scherfigs, accept. Det er der ikke noget fordækt i. Når vi sender film ud på det internationale marked, må vi acceptere, at der ofte er tale om andre kulturer med et andet syn på tingene end herhjemme," siger filmens producer, Ib Tardini fra Zentropa.

I næste uge får filmen premiere i Sverige, det første land hvor den vises i biograferne uden for Danmark. I alt er den solgt til omkring 50 lande.

I september tager Lone Scherfig to uger til USA for at slå på tromme for filmen, ligesom hun vil medvirke i festivalen i New York. Muligvis tager hun også til Toronto i Canada, hvor "Italiensk for begyndere" ligeledes er valgt til den årlige festival.

Filmen vandt Sølvbjørnen ved dette års festival i Berlin, og i New York præsenteres den i et fornemt selskab, som bl.a. omfatter guldvinderen fra Berlin, den franske "Intimacy", og vinderen af Guldpalmerne i Cannes,"Sønnens værelse" af den italienske instruktør Nanni Moretti.

Siden premieren i december sidste år har over 860.000 set "Italiensk..." i biograferne i Danmark. Det er det højeste tal, en dansk film har præsteret, siden "Op på fars hat" i midten af 1980erne nåede 953.000 solgte billetter.

Lone Scherfig arbejder i øjeblikket med manuskriptet til sin første engelsksprogede film, "Moments of Clarity."

/ritzau/