Der bliver hård kamp om kunderne i de kommende år på det danske rejsemarked. Danmarks næststørste rejsebureau på privatkundemarkedet, TUI, skiftede i tirsdags navn fra Star Tour, og det markerer selskabet med at sætte gang i en ambitiøs femårsplan. Målet med planen er at gøre bureauet til Danmarks største. I øjeblikket er TUI nummer to efter Spies – både målt på omsætning og antal gæster.

Måden at vokse på vil for TUI primært være at øge antallet af rejsetilbud til kunderne. Ifølge Gorm Pedersen, der er landechef for TUI i Danmark, vil man blandt andet satse mere på krydstogter, storbyrejser og aktiv ferie. Han peger især på krydstogter, hvor markedet i Danmark angiveligt i øjeblikket ligger et pænt stykke efter det tilsvarende i mange andre europæiske lande. Bureauet vil fortsat have fokus på charterrejser, og her forventer man at vinde nye kunder ved at tilbyde nye og bedre hoteller, som man sikrer sig pladser på via moderselskabet TUI, der er verdens største rejsearrangør.

Ekspert: Ikke urealistisk

Men kan det lade sig gøre for TUI at slå Spies Rejser af pinden som Danmarks største rejsebureau på privatkundemarkedet?

»Måske«, lyder svaret fra Ole Egholm, der er ejer af Dansk Brancheanalyse. Firmaet leverer analyser af en række erhvervsbrancher – heriblandt rejsebranchen. Han uddyber:

»TUI’s moderselskab er så stort og så stærkt, at afdelingen i Danmark sagtens kan drage nytte af yderligere samarbejde med dem. Den øgede satsning på krydstogter lyder også fornuftig,« siger Ole Egholm.

Han advarer samtidig TUI mod at stirre sig blinde på størrelse.

»Star Tour har før været Danmarks største privatrejsebureau, men da var deres overskud ikke særligt højt. Siden er selskabet skrumpet i størrelse, mens indtjeningen er gået voldsomt i vejret. Så denne gang gælder det for bureauet om at vokse, uden at det går ud over lønsomheden.«

Samtidig peger Ole Egholm på, at Spies næppe vil se passivt på, mens TUI forsøger at overhale dem.

Ingen priskrig

Vil den øgede kamp om førstepladsen så forårsage lavere priser til gavn for de danske ferierejsende? Ikke synderligt, mener Gorm Pedersen fra TUI.

»Muligvis vil enkelte rejser og hoteller falde lidt i pris qua vores øgede stordriftsfordele, men vi går ikke ud og starter en priskrig. Vi satser på at vinde flere kunder gennem større udbud og bedre kvalitet, så vores kunder samlet set får markedets bedste priser,« siger landechefen.