Det er lykkedes Danmarks største parti, Venstre, at lave en U-vending på en tallerken - og dét med en lastbil. Partiet går nu i hård kamp mod en afgift, som partiet selv foreslog og fik vedtaget i 2009

Men Venstre giver uden rødmen den nye regering skylden for den afgift på lastbilkørsel, som den tidligere regering selv står bag. I opdateringer på Facebook, offentlige udtalelser og pressemeddelelser skælder Venstre-folk ud over lastbilafgiften, der kaldes en trussel mod danske arbejdspladser. Senest har Venstre kaldt skatteminister Holger K. Nielsen (SF) i samråd om sagen.

Men Venstre nævner ikke ét ord om, at afgiften er partiets egen opfindelse. Det fik i går Danmarks statsminister, Helle Thorning-Schmidt, til at lange ud efter Venstre på sit ugentlige pressemøde.

Bredt forlig

- Venstre var ude og var meget, meget forbitret over den kørselsafgift, som vi sidder og diskuterer i øjeblikket. Der ville det måske klæde Venstre at huske på, at partiet ikke alene opfandt kørselsafgiften, de vedtog den også og brugte pengene, sagde hun.

I en kronik den 8. december 2008 lancerede daværende finansminister Lars Løkke Rasmussen (V) præcis denne kørselsafgift - såkaldt roadpricing.

- Det er også vigtigt at slå fast, at roadpricing vil blive indført gradvist over en årrække, skrev Lars Løkke Rasmussen, der samme dag gentog budskabet i flere interview.

HVAD SYNES DU OM VENSTRES U-VENDING? DELTAG I DEBATTEN UNDER ARTIKLEN

I 2009 blev der indgået et bredt politisk forlig om kørselsafgifter. VK-regeringen begyndte allerede i 2010 at bruge pengene, der senere ville komme i kassen fra kørselsafgifterne, på bl.a. skattelettelser.

Tekniske problemer med en løsning, der kunne måle lastbilernes kørsel, var dog skyld i, at afgiften blev udskudt, men Venstre garanterede, at afgifterne ville komme:

Skrot de planer

- Vi ønsker at fastholde planen om at indføre kørselsafgifter for lastbiler i 2011 eller hurtigst muligt derefter, sagde Kristian Jensen, Venstres daværende skatteminister og nuværende næstformand, i et interview 7. oktober 2009.

Først i dag er det muligt at indføre afgifterne - og det gør den nye regering, der dog vil hente 2,7-2,9 milliarder kroner på lastbilers kørsel i Danmark, mens VK ’kun’ ville opkræve afgifter for to milliarder, oplyser Skatteministeriet.

Alligevel holder Venstre-folkene sig ikke tilbage med kritikken:

- Regeringen bør snarest skrotte planerne om at opkræve 2,8 mia. kr. om året i nye kilometerbaserede kørselsafgifter for lastbiler. Det koster danske arbejdspladser, betyder dyrere varer i butikkerne og vrider landet skævt. Drop det, skriver Kristian Pihl Lorentzen på Facebook.

Politisk ordfører Ellen Trane Nørby skriver samme sted, at regeringen skal ’lade være med at indføre en konkurrenceforvridende lastbilafgift.’

Den nuværende skatteminister, Holger K. Nielsen, kalder det ’hyklerisk’ af Venstre.

- Venstre foreslog selv kørselsafgift for lastbiler, og de har brugt en god del af pengene på at finansiere Forårspakke 2.0. Derfor er det hyklerisk, at partiet nu er vendt på en tallerken og fralægger sig alt ansvar, skriver skatteminister Holger K. Nielsen til BT.

Skatteordfører Thomas Jensen (S) fortæller, at Venstre indførte ’så mange afgifter, at partiet ikke kan huske dem alle.’

- Jeg forstår, hvis vælgerne føler en decideret Venstre-lede. Vi har at gøre med Danmarks mest utroværdige parti, som ikke engang vil tage ansvar for, hvad det selv har indført, siger Thomas Jensen.

Næstformand i Venstre Kristian Jensen skriver i en mail, at han foreslog afgiften som skatteminister.

’Det var nødvendigt’

- Venstre har tidligere - helt konkret i Forårspakke 2.0. - foreslået at beskatte lastbiler lidt hårdere. Dengang var det nødvendigt, fordi der var brug for finansiering til at lette skatten på arbejde. Men virkeligheden i dag er en anden, skriver Kristian Jensen til BT.

Venstres transportordfører, der har kaldt skatteministeren i samråd om afgiften, erkender, at Venstre har brugt en del af pengene.

- Det er rigtigt, at vi allerede begyndte at bruge en milliard af pengene fra den her afgift i 2010 for at finansiere skattelettelser. Men de penge er kommet i statskassen mangefold i kraft af de seks milliarder kr., som den nye regering allerede har lavet nye afgifter for, siger Kristian Pihl Lorentzen.

Hvad synes du om Venstres u-vending?

Deltag i debatten herunder