Statsminister Helle Thorning-Schmidt (S) åbner op for, at forslaget om en københavnsk betalingsring kan ændres eller måske helt droppes, hvis der kommer bedre forslag. Oppositionen lugter blod, erhvervslivet og byggeriet jubler, mens Enhedslisten holder fast.

Der kommer en betalingsring omkring København. Så kategorisk har regeringen været i debatten om, hvordan man skal komme den voksende trafik i København til livs. Lige indtil nu. Statsminister Helle Thorning-Schmidt (S) indrømmede onsdag, at regeringens forslag om en betalingsring har mangler og opfordrer samtidig andre til at komme med deres bud på en løsning.

- Regeringen har givet et bud. Det er ikke perfekt, men det vil løse nogle af de her udfordringer, siger Helle Thorning-Schmidt til TV2 Nyhederne og uddyber:

- Vi lytter selvfølgelig til kritikken. Men vi er nødt til at finde en løsning, og de, der er imod vores løsning, må så komme med deres forslag. Vi er inde i en fase, hvor vi lytter til alle, der er interesseret i den her betalingsring. Og så fremlægger vi vores forslag.

Udmeldingen får oppositionen med Venstres gruppeformand Kristian Jensen i spidsen til at lugte blod. Venstre-manden har selv været på gaden for at samle underskrifter mod en betalingsring, og han er nu blevet styrket i troen på, at forslaget om en betalingsring kan forkastes, inden det når Folketingssalen.

- Det virker som om, beslutningen er ved at smuldre mellem hænderne på regeringen. Og det håber jeg da også, at den gør, for det vil smadre udviklingen i København. Udmeldingen fra Helle Thorning viser, at indsatsen fra Venstres side både med underskriftindsamlingen og påvirkningen via samråd kan mærkes, siger Kristian Jensen.

Gruppeformanden er nu klar til at skrue op for det politiske blus, så betalingsringen bliver droppet.

- Sammen med erhvervslivet vil vi øge presset ved blandt andet at kalde regeringen i flere samråd om betalingsringen, siger Kristian Jensen.

Dansk Erhverv (DE) håber, at meldingen fra Helle Thorning-Schmidt er et tegn på, at forslaget om en betalingsring bliver droppet eller i hvert fald udsat. En betalingsring vil ifølge DE ramme alt for mange mennesker til, at den kan hastes igennem inden sommer, som regeringen indtil videre har insisteret på. Derfor glæder DE sig ligesom Dansk Byggeri over Helle Thorning-Schmidts åbning i debatten.

- I Dansk Byggeri ser vi frem til at blive inviteret til den nødvendige dialog, der kan sikre, at den endelige løsning bliver brugbar for både borgere og virksomheder, siger Torben Liborius, der er erhvervspolitisk chef i Dansk Byggeri.

En række socialdemokratiske borgmestre i Københavns omegnskommuner har været ude med en kraftig kritik af betalingsringsforslaget. Heriblandt Herlevs borgmester, Thomas Gyldal Petersen (S), der glæder sig over, at regeringen er klar til at lytte.

- Jeg har aldrig nogensinde været i tvivl om, at Helle Thorning-Schmidt i sit indre havde en klar opfattelse af, at det var en gal vej, vi var på vej ud på, siger Thomas Gyldal Petersen til politiken.dk.

Enhedslisten er sammen med regeringen godt i gang med at udarbejde det forslag, der skal blive til en betalingsring, og partiet ser statsministerens udmelding som et forsøg på at behage baglandet.

- Jeg anser det for at være et internt socialdemokratisk anliggende. Hun (Helle Thorning-Schmidt, red.) er selvfølgelig under voldsomt pres især fra omegnsborgmestrene. Det er sådan et internt socialdemokratisk slagsmål, som jeg ikke skal blande mig i. Jeg vil bare gerne berolige Helle Thorning-Schmidt og sige, at vi nok skal komme med et - måske ikke perfekt - men i hvert fald rigtig godt forslag, siger Enhedslistens transportordfører, Henning Hyllested, der er klar til snart at få en aftale på plads.

- Hvis regeringspartierne også er indstillet på, at det her skal føre til et voldsomt løft og en billiggørelse af den kollektive trafik, og jeg har ikke hørt andet, så er Enhedslisten helt med.