Slaget fra en turistbus' lavtsiddende sidespejl er årsagen til, at en 22-årig mand har mistet livet. Nu bliver den usædvanlige trafikulykke til et politisk spørgsmål.

Mandag den 16. april blev Tor Kristensen ramt i hovedet af sidespejl på en bus, der var på vej gennem en bus-sluse i Rantzausgade på Nørrebro i København.

Det store sidespejl traf den 22-årige så hårdt, at han fik kraniebrud og dagen efter døde af sine kvæstelser.

Den tragiske ulykke har fået faderen til den dræbte, Karsten Torup Kristensen, til at starte Facebook-gruppen 'Stop dødsbusserne', der skal sætte en stopper for de sidespejle, der ifølge Karsten Torup Kristensen er livsfarlige på grund af deres uhensigtsmæssige placering.

- Det er helt unødvendigt, at sidespejlene skal sidde så lavt. Havde spejlet på den bus, som ramte Tor, siddet højere oppe, var der ikke sket noget, siger Karsten Torup Kristensen til Politiken.

Politisk fokus

Nu har sagen så taget en politisk drejning, idet Socialdemokraternes transportordfører, Rasmus Prehn, vil have transportminister Henrik Dam Kristensen (S) til at undersøge risikoen ved, at bløde trafikanter kan blive ramt af bussernes sidespejle.

- Sådan som jeg forstår det, så er der for så vidt angår bybusser et krav om, at spejlene skal sidde på en bestemt måde og have affjedring, så der er en vis sikkerhed for fodgængere og cyklister.

- Men der er tilsyneladende ikke den samme politik for sidespejle på turistbusser. Jeg vil have undersøgt, hvad man kan gøre for at sikre sig mod ulykker af den her type fremover. Måske skal spejlene være mere fleksible, så de bøjer af, eller kan man placere spejlene højere, uden at chaufføren mister udsyn? Det vil jeg gerne have kigget på, siger Rasmus Prehn, der også har skrevet en kommentar på Facebook-siden, som Tor Kristensens far har oprettet:

- At en ung mand med fremtiden foran sig skal dø på så meningsløs vis er dybt, dybt tragisk. For selvom det naturligvis er helt nødvendigt med spejle til busserne, må det undersøges, om de kan blive mindre livsfarlige, skriver Rasmus Prehn, der oplyser, at han onsdag mødes med transportministeren for at drøfte mulighederne for en ændring af reglerne.

Gældende regler
Trafikstyrelsen oplyser imidlertid til BT, at der i forvejen er et gældende regelsæt for alle køretøjer, der skal sikre, at sidespejle ikke kan forvolde alvorlig skade på cyklister og fodgængere.

Reglerne er, at hvis sidespejlene sidder i under to meters højde, så skal de kunne bøje af. Er de i over to meters højde, må de gerne være fastmonteret.

Noget kan dog tyde på, at det kniber med at leve op til kravene. I hvert fald rummer Facebook-siden 'Stop dødsbusserne' flere tilkendegivelser fra folk, der nær havde lidt samme skæbne som Tor Kristensen, der begraves på lørdag.

Fik spejl i baghovedet

En af dem er Niels Egmont, der skriver følgende:

- Fik som cyklist i yderbanen selv et spejl i baghovedet for et par år siden. Heldigvis var bussen lige sat i gang efter rødt lys, så jeg slap med en bule og en stor forskrækkelse.

Andre på Facebook-siden påpeger, at cyklister også selv har et ansvar for ikke at slingre for langt ud på kørebanen, samt at trafikforholdene i Rantzausgade - der ikke har cykelsti - har været medvirkende til ulykken.