Helle flyver for 1,4 mio. på halvanden måned

Helle Thorning (S) har chartret næsten lige så mange fly på halvanden måned som statsminister, som Lars Løkke (V) gjorde på et år

Danskerne har fået en rejselysten statsminister. I løbet af de første blot halvanden måned som statsminister har Helle Thorning-Schmidt plejet netværket rundt om i Europa ved krisemøder med kort indkaldelse og forberedt sig på Danmarks EU-formandskab.

Men alt har sin pris.

Således kan B.T. i dag fortælle, at Helle Thorning-Schmidt fra 13. oktober - 25. november har brugt mindst 1,4 mio. på blot otte rejser til møder og besøg i europæiske lande. Grunden til det eksorbitante prisleje er, at statsministeren benytter sig af chartrede fly fra Forsvaret med en timepris på mindst 32.000 kroner. Det viser rapporteringer fra statsministeriets åbenhedsordning.

LÆS OGSÅ: Helle Thorning er på visit i Afghanistan

I alt har de otte rejser til bl.a. London, Wien samt møder i Det Europæiske Råd kostet 1.396.311 kroner. En enkelt rejse har kostet hele 359.215 kroner, men den gik også til både Polen, Holland samt alle de tre baltiske lande på en weekend.

HAR THORNING BRUGT FOR MANGE PENGE PÅ REJSER? DELTAG I DEBATTEN UNDER ARTIKLEN

I alt har Helle Thorning rejst 14 gange frem til december måned. 13 af disse ture er sket med chartrede fly. Kun en enkelt tur - Aalborg til en pris på 801 kroner - er sket med rutefly. Der er dog kun rapporteret udgifter for de første otte ture, hvorfor de foreløbigt 1,4 mio. ventes at stige betragteligt.

Dermed lægger Helle Thorning sig på blot tre måneder lige i halen af Lars Løkke Rasmussens rejseniveau fra 2010, hvor han chartrede 17 fly for i alt 2,9 mio. Vel at mærke for et helt år.

LÆS OGSÅ: Thorning afslutter besøg i Afghanistan

Og ministeriernes mange - og rigtig dyre - chartrede flyveture med forsvarets luksusjetfly har fået øjenbrynene til at løfte sig hos bl.a. Rigsrevisionen, der i april 2011 kritiserede flere ministerier for ikke at begrunde godt nok, hvorfor de benyttede sig af den dyre løsning - i stedet for den billigere businessclass-billet med rutefly. Faktisk var det dengang pga. en historie i B.T. om Per Stig Møllers rejseudgifter på 2,9 mio, at Socialdemokraternes egen statsrevisor Mogens Lykketoft bad Rigsrevisionen se ministrenes rejseudgifter efter i sømmene.

Afstemning

Helle Thornings otte dyre flybilletter møder da også kritik hos Dansk Folkepartis leder, Pia Kjærsgaard:

- Hun skal passe meget på, at der ikke bare bestilles fly, fordi hun kan. Det skal ikke blive luksuriøst og med chartet fly, bare fordi det er en mulighed, siger Kjærsgaard og forklarer:

LÆS OGSÅ: Helles EU-fortid giver bonus

- Selvfølgelig skal en statsminister kunne rejse rundt og gøre hoserne grønne i Europa. Men jeg synes faktisk, at det ville sætte et rigtig godt eksempel, hvis hun tænkte sig om, inden hun bare fløj med Forsvarets fly.

Det var fredag ikke muligt at få en kommentar fra Helle Thorning-Schmidt.

Er det i orden, at statsministeren har brugt 1,4 mio. kr. på rejser på halvanden måned?

Er pengene givet godt ud, fordi Thorning fremmer danske interesser i udlandet?

Eller er beløbet alt for højt?

Deltag i debatten herunder. De bedste indlæg bliver bragt i B.T.

Læs også:

Din kommentar

Kommentarer

Der er forskel på folk!

Skrevet af Bent Hansen, Onsdag den 4. juni 2014, 17:42

Mig bekendt er det bestemt ikke 1. klasse hun rejser på med forsvarets fly. Og som landets statsminister er der mange ting hun er repræsenteret i.
Den anden han er jo en tilfældig venstremand, der bare gerne vil spille flottenheimer på andres regning!

TIl alle jer der holder med Helle i hendes kæmpe overforbrug

Skrevet af Anonym js, Tirsdag den 14. januar 2014, 13:37

Jeg læste i nogens kommentar her på siden at i synes det er synd for lille helle at hun har haft så travl en weekend, 5 lang på 1 weekend. Puh ha'. Jeg kan kun sige at, det kan godt være det har være lidt stresset, men vi andre har da ligeså travlt, og jeg får sku ikke tilbudt et fly hvis jeg skal nå noget. Næ, her handler det ren og skær om planlægning. Og vores kære statsminister skulle nok have planlagt det lidt bedre. Så kan det landet havde sparet en million på de 3mdr!

Nej nej nej nej nej

Skrevet af Anonym js, Tirsdag den 14. januar 2014, 13:28

Jeg var godt nok ikke klar over at disse rejser kostede så mange penge. Det er absolut ikke i orden. Her går vi mange mange mennesker og slider og slæber hver eneste dag, for at kunne holde en års indkomst på en en ottende del.
Hun skal væk som statsminister. Det sagde jeg helt fra starten...

Helle Thorning Schmidt

Skrevet af Anonym, Onsdag den 30. oktober 2013, 07:56

Nej det er sku ikke i orden at Helle bruger så mange penge på rejser.

vh

Henrik Thorning Schmidt

Indlæget Helle T. flyomk skrevet anonym

Skrevet af Anonym, Søndag den 27. oktober 2013, 14:56

Ikke meningen at være anonym jeg er Lone Guldbæk Kvist fra Toftlund... !!

HelleT.s flyomk.

Skrevet af Anonym, Søndag den 27. oktober 2013, 14:52

De opfører sig i vores regering- folketinget og i mange statsinstituter som om dem en børste.Ligegyldighed og ikke i takt med universet. Produktet er total uansvarlighed, grådighed og magtbegær. Hvad jeg også oplever i befolkningen, ingen eller fraværende ansvarlighed. Det gælder om at komme først og få mere. Ingen hensyn til tid og rum. Tænker på rotten der løber rundt i hjulet i en glaskasse som i en slags vakumpakning alene... Som kongen/chefen/regeringen og folketinget hurtigt vil blive en genspejling af de der overlod dem ansvaret. Vi løber og de løber i højeste instans derfor ser og føler vi ikke mere med hjertet, og det bliver hver sekund mere forstenet, hvis vi fortsætter den vej. Og hver sekund her tæller alle vores vej til menneskets endeligt, dvs døden. En naturlov adlydes ikke og vi er lovlydige ? Styrter os i afgrunden, fænomenet set mange gange før i universet. Det vil til trods for vores menneskelige grådighed fortsætte i uendeligheden. Menneskeheden er blot en dråbe i det store univers. Måske snart også en uddød race. Råb op - råb højt alle steder, måske bliver det hørt. Uanset hvad bærer vi sammen skylden, men ved at se angsten og ulydigheden i øjnene kan vore hjerter og samvittighed vækkes, og redde os fra afgrunden. Og latteren vil få de ansvarlige til at flygte for latterligheden. En optimist er født, eller må man sige genfødt !! Håber og det er stort når selv en jyde at det må blive, som i sangen som kineserne på Højbroplads. Så bliver vi nemlig hurtigt mange. Go Søndag på trods og af TRODS... et godt værktøj i livet er trods virker selvforstærkenden når det anvendes sammen med værktøjet HÅBET. En eksplosion - en kernereaktion. En menneskelig atombombe ren naturligt og uden tab når den sprænges. men den vil for evigt være vor arv til næste generationer. Menneskelivet leve og så HURRA jeg må grine hun gjorde det bare igen hende Helle.
Kæmp for alt hvad du har kært, og nu taler vi om mennesket.

Gad vide hvad Airforce One koster

Skrevet af Anonym, Fredag den 25. oktober 2013, 09:53

Gad vide hvad Airforce One koster. Jeg tror vores folketings rejseomkostninger er peanuts sammenlignet med andre lande.

God weekend
§:o) Peter

Sikken et provinshul, som man bor i....

Skrevet af Anonym, Torsdag den 24. oktober 2013, 11:39

Ingen forstår at regeringslederes liv er at være konstant på farten - rød blok - blå blok - ingen forskel.

5 lande på en weekend. Hvor fedt er det?

Kom nu ud af jeres små, snævertsynede verdener, og fat at det er nødvendigt!

BT skulle skamme sig! De ved at uuddannede mennesker ikke kan forstå firma- eller regeringsbudgetter.... Og så kører hetz'en.

Hold nu op BT!!!

Skrevet af Anonym, Torsdag den 24. oktober 2013, 11:17

Hvordan filen vil man kunne nå at besøge 5 lande på en weekend, hvis der ikke var den mulighed...!
Det ville være umuligt med almindelig rutetrafik!
Lige meget om man har chartret et fly, så prøv lige at forestille jer den møde-weekend! Det har været hårdt arbejde!
Det er seriøst arbejde, som vi taler om - ikke weekendsjov!
Så lad være med at sammenligne forretnings/regeringsrejse-budgetter med almindelige menneskers private feriebudgetter!

Danes; Take a Break

Skrevet af Anonym, Onsdag den 23. oktober 2013, 21:32

Just because of her position, scheduled flights are not going to wait for her, sometimes it is just impossible to catch a flight which would be convenient, not only that, if she did, and had a 5 hour layover somewhere, you would be bitching that she was just wasting her time on your time, with pictures of her shopping for a new handbag.... Airfare is insanely expensive if you book your ticket within 3-4 hours of departure, tomorrow morning I have to pay over DKK 7000 for a same day round trip from Billund to London, booked tonight. Sometimes you just have to go, meetings are not being rescheduled because you cant make it!!!

Hmm

Skrevet af Anonym, Onsdag den 23. oktober 2013, 20:10

Er der virkelig forskel på en Statsminister som gør sit arbejde og skal til at være formand for hele EU og så en menig folketingsmedlem som bruger næsten en million kroner u-landstøtte på at flyve på første klasse, champagne og betale for familiens rejser?
Jeg spørger bare.

Hallo Helle.

Skrevet af Anonym, Onsdag den 23. oktober 2013, 17:21

Det syntes jeg bestemt ikke er ok. Det kan ikke være rigtigt, at I bruger så mange penge på rejser. Fy skam jer. Brug jeres private penge til det. Det er sgu vi andre der kommer til at betale for jeres sjov. Med de dyre rejser I foretager jer, er der ikke noget at sige til, at der skal spares alle steder. Fy for pokker siger jeg bare.

Forståelse for rejsebudgetter generelt...

Skrevet af Anonym, Torsdag den 24. oktober 2013, 11:26

Jeg kan godt forstå at mange almindelige mennesker synes at 1,4 mio er mange penge. Det er fordi man sammeligner med sit eget feriebudget.

Og det er det, som BT prøver at hetze på!

Men hvis man arbejder på topniveau i firmaer eller regering, så er der bud efter én i mange sammenhænge, og rejsebudgetter er altså store!

Prøv at gå ind på Momondo, og planlæg en rejse Danmark-Holland-Polen-Estland-Letland-Litauen-Danmark på én weekend! Ville du have lyst til at arbejde på den måde...? Og i en weekend....? Det har under alle omstændigheder ikke været en fornøjelsestur....

Selvfølgelig kan topledere arbejde i flyene. Men der er ganske enkelt ikke tid nok i deres kalendere til at få alle møder ind, hvis de altid skal rejse på almindelig vis...

Forståelse for rejsebudgetter generelt...

Skrevet af Anonym, Torsdag den 24. oktober 2013, 11:26

Jeg kan godt forstå at mange almindelige mennesker synes at 1,4 mio er mange penge. Det er fordi man sammeligner med sit eget feriebudget.

Og det er det, som BT prøver at hetze på!

Men hvis man arbejder på topniveau i firmaer eller regering, så er der bud efter én i mange sammenhænge, og rejsebudgetter er altså store!

Prøv at gå ind på Momondo, og planlæg en rejse Danmark-Holland-Polen-Estland-Letland-Litauen-Danmark på én weekend! Ville du have lyst til at arbejde på den måde...? Og i en weekend....? Det har under alle omstændigheder ikke været en fornøjelsestur....

Selvfølgelig kan topledere arbejde i flyene. Men der er ganske enkelt ikke tid nok i deres kalendere til at få alle møder ind, hvis de altid skal rejse på almindelig vis...

Kontekst!

Skrevet af Anonym, Onsdag den 23. oktober 2013, 20:55

Ej nu må du sgu stoppe! Hun skal IKKE betale for rejser der har med hendes embede at gøre. Jovist det er en AL for høj pris og burde kunne gøres langt billigere, men modsat Lars Løkke er turene ikke, blandt andet, brugt til privat brug og familiens forplejning.

Du kan sige hvad du vil om Thorning som statsminister, men der er STOR forskel på Thornings ret offentlige ture og Løkkes, indtil for nyligt, skjulte omkostninger for GGGI.

Jeg synes personligt at Løkke klarede fadæsen ganske hæderligt, hvilket nok er årsagen til at pressen går i kødet på Thornings rejse-omkostninger istedet for: Løkke har lagt alt ud og det er jo forfærdeligt kedeligt!

Men generelt ligger omkostningerne for ministrene alt alt for højt, de burde skære der først og ikke på folkeskolen, sygevæsenet osv.

Hvad brugte Lars L. Rasmussen SOM STATSMINISTER dengang

Skrevet af Anonym, Onsdag den 23. oktober 2013, 14:30

Helle Thorning er også landes Stastminister ..hun må vel også have lov til at bruge penge til Charter-rejser...

Men prøv lige at kikke bilagene på L.L. Rasmussen rejser udgifter, alt imens han var statsminister ..det er vist gjordt.

Desuden vil jeg gerne ønske Willy Søvndal rigtig god bedring

Løkke beklager

Skrevet af Anonym, Onsdag den 23. oktober 2013, 12:06

Lars Løkke fralægger sig ethvert ansvar for, at skatteyderne kommer til at betale hele 352.000 kroner for fly-transporten:- Det har jeg intet med at gøre. Det er jo ikke statsministeren, der tilrettelægger flytransport og fakturerer.

http://www.sn.dk/danmark/statsministeriet-og-forsvaret-i-slagsmaal-om-fl...

Føj BT

Skrevet af Anonym, Onsdag den 23. oktober 2013, 10:18

Misbruger BT virkelig skatteyderbetalt mediestøtte på den her slags vildledende og helt igennem elendige journalistik. Pinligt!

Føj BT

Skrevet af Anonym, Onsdag den 23. oktober 2013, 10:18

Misbruger BT virkelig skatteyderbetalt mediestøtte på den her slags vildledende og helt igennem elendige journalistik. Pinligt!

Føj BT

Skrevet af Anonym, Onsdag den 23. oktober 2013, 10:17

Misbruger BT virkelig skatteyderbetalt mediestøtte på den her slags vildledende og helt igennem elendige journalistik. Pinligt!

anonym

Skrevet af Anonym, Onsdag den 23. oktober 2013, 07:39

HTS Statsminister er overhovedet ikke fredet i klasse A til at bruge så utrolig mange penge at rejse for ...... BARE fordi hun er Statsminister!
Hun rejser altid og konstant. Hun er nærmest aldrig i Danmark.
Ind med Lars Løkke Rasmussen som bestemt er lige så dygtig til at styre et land som HTS.

Rigsrevisionens kritik af ministeriers dyre rejser var under VKO

Skrevet af Anonym, Tirsdag den 22. oktober 2013, 23:13

Helt ærlig BT - Rigsrevisionens kritik blev givet i april 2011 over for ministerierne. Helle Thorning blev Statsminister i oktober 2011. Hvorfor overhovedet skrive en artikel om Helle Thorning for at smide kritik ind af ministerierne under Lars Løkke Rasmussen som Statsminister - belejligt uden at nævne at dette var under VKO? Særligt når I med artiklen forsøger at sammenligne Helle Thornings rejser Med Lars Løkke Rasmussens?

Belejligt I ikke understreger dette... Hold nu op..

HTS slår Lars

Skrevet af Anonym, Onsdag den 23. oktober 2013, 06:25

Men det ændre ikke billede af, at de røde er bedre - til at bruge skatteydernes penge.

Din besked er selvmodsigende

Skrevet af Anonym, Onsdag den 23. oktober 2013, 11:49

De røde er netop bedre til at bruge skatteydernes penge - nemlig mere fornuftigt?!! Havde du en anden pointe, så må du skrive det om igen.

Din besked er selvmodsigende

Skrevet af Anonym, Onsdag den 23. oktober 2013, 11:48

De røde er netop bedre til at bruge skatteydernes penge - nemlig mere fornuftigt?!! Havde du en anden pointe, så må du skrive det om igen.

forskel på en kaffeklub som løkkes og en statsminister

Skrevet af Anonym, Tirsdag den 22. oktober 2013, 19:31

at besøge 5 lande på en weekend kræver speciel rejseplan, så det lyder ikke urimeligt. M.h.t. de andre chartrede rejser er der altså forskel på en statsminister og en formand for en kaffeklub. Statsministeren har de få år hun siddet i stolen haft mange arbejdsopgaver både her og i udlandet, og når tiden er presset er det ikke rimeligt at der ikke er mulighed for at hvile sig og arbejde i fred og ro.

Skide politikere

Skrevet af Anonym, Tirsdag den 22. oktober 2013, 18:32

Kan de skide politikere ikke snart få gang i de små hjerneceller, "hvis de har nogle", og lære at bruge skatteborgernes penge på en måde hvor det er ansvarligt. Føj føj føj hvor skulle de skamme sig, men det har de åbenbart heller ikke hjerne til :(

stå af helle og lars

Skrevet af Anonym, Tirsdag den 22. oktober 2013, 15:47

jamen stod det til mig skulle de begge stå af .... de har vist lavet de fejl man skal for at blive smidt af deres post men er vi dansker kloge nok til at vælte dem af pinden øøhhhh nej desværre ... hvad skal man så stemme nu var til venstre før men nu ved jeg sku ikke hvad jeg skal stemme , men sætter bestemt ikke min stemme på nogle af de to da .... vågn op dk

Så det vel på tide alle stemmer BLANKT til valget

Skrevet af Anonym, Tirsdag den 22. oktober 2013, 15:27

1. hvorfor har i ikke gjort så man kan vælge ikke at stemme på nogen af dem for at se om folk egentlig gider have en af dem ??
2. efter min mening så er der ikke nogen der er god nok til at styre dette land, de taler allesammen om hvorvidt befolkningen nasser for meget på systemet men nu er det jo sjovt nok kommet frem at befolkningens "nasseri" som de kalder det ikke engang kan måle sig med hvad de sjovt nok selv går og nasser fra systemet.
3. Jeg vil altid opfordre alle som har meningen "ingen i folketinget er gode nok til at styre dette land" at Stemme Blankt til folketingsValget.
4. grunden ?? sjovt nok valgte de i folketinget at stemme ja til at den danske befolkning ikke længere kunne gå ind og se hvad de forskellige havde på dagsordnen, hvilke betyder at de har frit spil til at bruge løs af kassen og det har de skam os fået gjort på højt plan.
5. Og nu finder man ud af at statsministeren og den tidligere statsminister lars som kun blev det, fordi Fog gik af, at de slet ikke har hvad der skal til for at styre et land.
6. De er skam ikke de endeste derinde som flyver på dyre rejser og bruger unødvendige penge fra statskassen og det vil jeg æde min egen "lort" på, og det skulle man nok kigge lidt nærmere på for at se om dem der sidder i regeringen egentlig skulle Ha' sparket.
7. Man skal ikke beskylde folk for nasseri når man selv er den største synder.
8. Og hvorfor er det de bare slipper godt fra det hver eneste gang ? er der slet ikke nogen form for straf i denne sammenhæng ??
9. Det burde der være, måske en der siger hvis du ikke overholder hvad du lover op til Valget indefor din statsminister periode så for man straffen for ikke at kunne blive valgt til næste valg.
10. Dårlig straf ?? Næ overhovedet ikk' det ville bare gøre denne regering MEGET bedre og mere stabil for hvis de fik en straf for at udnytte den post de har og ikke kan få den igen bare sådan lige, så tror mig så ville de ikke sidde på deres undskyld mit sprog FEDE RØV og gøre ingen ting så ville der sku' ske noget i dette land.
11. hvorfor man sku ha en straf ?? tjo hvorfor ikk' ?? fog gjorde ikke en skid han lovede, lars havde ikke chancen for at blive valgt på grundlag af hvad han havde lovet befolkningen, han stank bare som statsminister, helle ja behøver jeg siger mere ??
12. Dette land kan kun komme på rette spor hvis man har en regering der vil rede dette land, for som det står lige pt, så har de jo ikke engang kunne bruge de penge Danmark sparre op de forskellige steder, på de steder pengene egentlig var sparret op til.
13. bare et eksempel: Vægtafgift ! Nu er jeg jo bare alm borger men betyder det ikke: Bilerne skal betale efter vægt fordi dem der vejer mest ødelægger vejene mest ?? og betyder det så ikke at de penge man har i vægtafgift kassen skal gå til at lave vejene ?? måske ikk' eller det mener regeringen jo ikke nu hvor statskassen betaler dem der laver veje 1mio. kroner for at lægge asfalt pr. nat... Er der så ikke lige et eller andet galt i det her regnestykke ??
14. Flere arbejds pladser ?? ja det er jo det man leder efter her i landet ikke ?? Tjo det skulle man jo mene ikke ?? hvem betaler asfalts arbejdernes lån ?? Statskassen ikke ?? heheh sjovt at se hvor mange områder der egentlig nasser og bruger løs af statskassen ikke ??
15 hov tilbage til flere arbejdspladser, i nogen lande har man gjort det tilgængeligt for alm mennesker at laver et asfalt firma, vis man nu gjorde det i Danmark, tror i så ikke der ville kommer flere 100 asfalt firmaer inden et år vis man fik 1mio. kroner pr nat for at lægge asfalt. jo det ville der nok??? Er der mon noget galt med den betaling man giver kommunialt arbejde i dette Land ?? der er måske en grund til at tingene er som de er ??
16. selvfølgelig er tingene som de er.
17. kan man gøre noget ved det ??
18. JA, STEM BLANKT.
19. Hva jeg har læst mig lidt til betyder en blank stemme at den ikke bliver talt med i afstemningen, men de fortæller sjovt nok at sidde på sin "flade" i sofaen er ikke det samme som at stemme blankt, fortæller de præcis hvad det betyder at stemme blankt så ??? Nej ikke rigtig og hvorfor skulle de os det ?? tjo, for så ville den danske regering jo går ned tror jeg..
20. hvis man skulle gætte på hvad forskellen på en sofa vælger og en blank stemme er så ville det jo nok være i stil med, en blank stemme: Betyder du ikke mener nogen er god nok til at styre dette land..
21. Hvis dette er rigtig, er der så ikke en go grund til de ikke forklare præcis hvad en blank stemme i virkelighede betyder ??
22. jo for hvis dem der sidder på deres "flade" og dem der fik af vide hvad en blank stemme betyder, gik ned og stemte blankt, så ville der komme så mange blanke stemmer at de bliver nødtil at lave alt om i regeringen, lad os bare sige 34% af danmarks befolkning stemte blankt og at det betød at de 34% ikke mente at nogen i regeringen kan styre vores land, hvad ville det så ha' af betydning ???
23. Det kan kun tænkes :)

24. Steven Friis... I'm Out !!!

TL;

Skrevet af Anonym, Tirsdag den 22. oktober 2013, 21:25