KØB PLUS!

For 85.000 danskere kan det ikke betale sig at arbejde

Nye tal viser, at 96,2 procent får en gevinst på mere end 1000 kroner om måneden ved at tage et arbejde.

Mens diskussionen raser om, at det skal kunne betale sig at arbejde, så viser nye tal, at det for de fleste - ikke overraskende kan betale sig.

Men for 3,8 procent af arbejdsstyrken svarende til godt 85.000 danskere er der faktisk ingen økonomisk ide i at arbejde.

Det afslører en ny opgørelse fra beskæftigelsesminister Mette Frederiksen (S). Ifølge opgørelsen havde 96,2 procent af arbejdsstyrken i 2011 - eller 2.236.000 mennesker - en gevinst på mere end 1000 kroner om måneden ved at tage et arbejde, mens altså de resterende ingen økonomisk grund havde til at stå op og gå på arbejde hver dag.

Afstemning

I forhold til 2010 er der tale om en stor ændring. I 2010 var det hele 7,8 procent af arbejdsstyrken der ingen gevinst havde ved at arbejde.

LÆS OGSÅ:Sådan gør du det mere attraktivt at arbejde, Thorning

LÆS OGSÅ:Så meget ekstra får 'fattig-Carina' efter nytår

Økonomisk tilskyndelse defineres netop ved personer, som har en gevinst på mere end 1000 kroner om måneden ved at arbejde.

Arbejdsstyrken dækker over personer i alderen 18-66 år, der i løbet af året hovedsagelig er beskæftigede, selvstændige eller ledige.

Spørgsmålet om, at det skal kunne betale sig arbejde, er - igen - blevet aktuelt, efter at det viste sig, at kontanthjælpsmodtageren "Carina" - som blev kaldt fattig - havde en månedlig indkomst på 15.700 kroner efter skat.

LÆS OGSÅ:Helle Thornings hold i fattig-panik

LÆS OGSÅ:Carina har 6.800 kr. ekstra om måneden fordi hun er mor

Socialminister Karen Hækkerup (S) reagerede med at opfordre til et opgør med den danske "krævementalitet".

Statsminister Helle Thorning-Schmidt talte om et "normskred", hvor man bare tror, at man kan få af samfundet. Og udenrigsminister Villy Søvndal (SF) understregede, at det altså skal kunne betale sig at arbejde.

(Artiklen er rettet klokken 17.45 - tallet i rubrikken korrigeret fra 74.000 til 85.000 pga fejl i de første tal udsendt fra ritzau)

/ritzau/

HVAD MENER DU? ER DET ET PROBLEM AT DET FOR 74.000 DANSKERE IKKE KAN BETALE SIG AT ARBEJDE? DELTAG I DEBATTEN NEDENFOR.

Læs også:

Din kommentar

Kommentarer

uvidenhed?

Skrevet af Pia Larsen, Fredag den 28. december 2012, 09:46

En enlig på kontanthjælp, får ca. 10.300kr, før skat, og ca. 7.000kr udbetalt.
Så, at Morten tror det kan betale sig, frem for elevløn, eller ville give bedre at være på kontanthjælp, er desværre en misforståelse, mange er ramt af.

Dertil får man jo heller ikke beskæftigelsesfradraget.

Kontanthjælpen BETINGES af at være til rådighed for arbejdsmarkedet, ellers fratages kontanthjælpen.

Flertallet af kontanthjælpsmodtagere, er dog IKKE til rådighed, idet de ikke kan vende tilbage til ordinært arbejde, pga. sygdom/og eller handicap.

Siden sygedagpengene blev begrænset til 1år, eller når det konstateres at man ikke kan vende tilbage til ordinært arbejde, fratages sygedagpengene, og man ryger på kontanthjælp, eller ægtefælle forsørgelse.

Siden 2003, har tallet ligget fra 3000-5000 fratagelser. fra 2005 har tallet været mellem 5000-9000, der har mistet sygedagpengene.

Denne politik, om at få kontanthjælp, uden at være til rådighed, vil man dog nu lovliggøre, ved indførelse af de såkaldte ressourceforløb, hvor man modtager kontanthjælpssats, imens man er i ressurceforløb.

Det vil for mange betyde, at de lovligt kan modtage kontanthjælp, indtil de er over 40år, da der ikke almindeligvis kan tildeles en førtidspension, medmindre at arbejdsevnen liger under 1-2timer om ugen.

Liberalistisk propaganda.

Skrevet af Hans Eriksen, Torsdag den 27. december 2012, 13:23

Hvis gevinsten for at arbejde er for lille, er det fordi lønne er for ringe og ikke fordi hjælpen er for stor. Omkostningerne ved at leve i Danmark er nu en gang højere end det er i mange andre lande. Kontantlønmodtagere betaler jo også skatter og afgifter. Samlet set er det omkostningsneutralt at hjælpe mennesker i nød.

Om det er et problem?

Skrevet af Line , Mandag den 10. september 2012, 08:21

-Naturligvis er det et kæmpe problem!
Der er en del danskere der arbejder hårdt for at få tingene til at hænge sammen både privat og for at være med til at yde til samfundet specielt i en krisetid.
Det er uansvarligt at lade folk få flere penge så det ikke kan svare sig at gå på arbejde.Det er en bjørnetjeneste og giver folk et urealistisk billede af virkeligheden hvor man indimellem må tage sig sammen for at få det til at hænge sammen.Det er samtidigt dybt provokerende og demotiverende for dem som arbejder hårdt for mindre,-hvorfor skal de dog det?
-Dog mener jeg at man bliver "fattigere"som menneske hvis man ikke arbejder,-og det er næsten fuldstændigt ligegyldigt hvad man foretager sig så vil man altid blive klogere på sig selv og sammenhængen og man kan altid forsøge at arbejde sig op eller stile mod andre jobs hvis man ikke er tilfreds med ens nuværende.
Det eneste der skal kunne udelukke det at arbejde bør selvfølgelig være pga sygdom,fysisk såvel som psykisk og det bør undersøges løbende,samt hvis man af en eller anden årsag er kritisk ramt at man ikke er i stand til at arbejde.Derudover bør man gøre et stort arbejde ud af at finde muligheder og jobs og uddannelser til folk og som er meget mere målrettede end de nuværende.

Om det er et problem?

Skrevet af Line , Mandag den 10. september 2012, 08:20

-Naturligvis er det et kæmpe problem!
Der er en del danskere der arbejder hårdt for at få tingene til at hænge sammen både privat og for at være med til at yde til samfundet specielt i en krisetid.
Det er uansvarligt at lade folk få flere penge så det ikke kan svare sig at gå på arbejde.Det er en bjørnetjeneste og giver folk et urealistisk billede af virkeligheden hvor man indimellem må tage sig sammen for at få det til at hænge sammen.Det er samtidigt dybt provokerende og demotiverende for dem som arbejder hårdt for mindre,-hvorfor skal de dog det?
-Dog mener jeg at man bliver "fattigere"som menneske hvis man ikke arbejder,-og det er næsten fuldstændigt ligegyldigt hvad man foretager sig så vil man altid blive klogere på sig selv og sammenhængen og man kan altid forsøge at arbejde sig op eller stile mod andre jobs hvis man ikke er tilfreds med ens nuværende.
Det eneste der skal kunne udelukke det at arbejde bør selvfølgelig være pga sygdom,fysisk såvel som psykisk og det bør undersøges løbende,samt hvis man af en eller anden årsag er kritisk ramt at man ikke er i stand til at arbejde.Derudover bør man gøre et stort arbejde ud af at finde muligheder og jobs og uddannelser til folk og som er meget mere målrettede end de nuværende.

Stauning roterer i sin grav !

Skrevet af Henrik, Tirsdag den 20. december 2011, 21:20

Sidder netop nu og ser direkte fra samråd i folketingets beskæftigelsesråd.

Det er direkte frastødende for mig at høre Mette Frederiksen sige at de lavtlønnede jo har overenskomster og det er op til arbejdsmarkedets parter at afgøre leveniveauet.

Der var så engang at S og fagbevægelsen havde et projekt sammen, men det var dengang !

Hun ser så bort fra at skattevæsenet er med ved bordet og tager det halve, så der bliver mindre tilbage end for visse på overførsel.

Der er forrykt at høre på denne kvindes holdninger.

Hun siger hun har respekt for folk med lavtlønsarbejde men til det vil jeg sige ! Se på hendes handlinger og se på med den arrogance hun plaprer løs om respekt !

Hendes verdensbillede er jo i bund og grund som de reaktionæres !

Mette Frederiksen vil også at de lavestlønnede skal fastholdes på bunden af dette samfund !

Husk at skriv til din fagforening at du ikke vil give penge til partier !

Husk dette ved næste valg, stem blankt.

Et Danmark der står sammen,

Skrevet af Henrik, Tirsdag den 20. december 2011, 14:35

I regeringsgrundlaget står der som punkt 6 i afsnittet som de kalder (Regeringen har sat ni ambitiøse mål for dansk økonomi:) Lønkonkurrenceevne: Danmark skal forbedre sin lønkonkurrenceevne over for
udlandet.

Så kan lønmodtagere på det private arbejdsmarked ikke være i tvivl om hvem der er sat til at betale !

Lønmodtageren på det private arbejdsmarked er det største problem for regeringen. De er ved at vågne op. De kender ikke deres plads som stemmekvæg mere, de er for dyre i forhold til udlandet.

Nej der er det meget nemmere med de offentligt ansatte og folk på fast overførsel, der kan man vise at man er taknemmelig for deres stemmer, ved som første prioritet at sætte overførslen op !

Mange på lavtlønsområdet har i forvejen mindre end de mennesker som regeringen hiver frem som eksempler på fattige.

Tænk over hvilken rungende tavshed der er fra regeringen når de møder modargumenter. De ønsker blot at det stille og roligt glider i baggrunden.

Af den simple årsag at de ikke har argumenter.

Kan det lade sig gøre at få en højtstående minister i regeringen til at svare ja eller nej til om det skal kunne betale sig at arbejde ?

Hvis der så kom et ja så læg mærke til at der meget hurtigt derefter vil komme et men !

Husk det !

Stem blankt !

Jeg følte mig ikke respekteret!

Skrevet af Marita, Tirsdag den 6. december 2011, 16:06

Jeg har for nylig selv arbejdet fuldtids for en løn, der lå mindst 5000,00 kr. under Carina's efter skat. Jeg er akademisk uddannet. Nogle mindstelønninger er så dårlige på det danske arbejdsmarked at det bedst kan betale sig at gå på dagpenge eller at modtage bistandshjælp. Det er ikke at værdsætte og respektere mennesker, der yder en stor arbejdsindsats i hverdagen for samfundet.

Fald i arbejdsstyrken???

Skrevet af Jeppe, Tirsdag den 6. december 2011, 15:19

hvis 96,2 pct. af arbejdsstyrken svarer til 2.236.000 må arbejdsstyrken samlet svarer til ca. 2.324.000.. Så vidt vides plejer arbejdsstyrken at ligge lige under 2,8 mio. Så gad vide hvor de sidste 400.000 er henne?

jeg vil ikke arbejde

Skrevet af Per Hansen, Tirsdag den 6. december 2011, 13:30

Om så jeg fik det dobbelte af hvad jeg får nu,min frihed kan ikke købes.

Idiot.

Skrevet af Jan Hansen, Lørdag den 23. juni 2012, 12:12

Så du mener at vi andre skal betale for din "frihed" ?

Hvor er jeg glad for at der laves love der rammer idioter som dig. Du skulle have fjernet ethver social ydelse, så kunne du leve i din frihed uden at være en byrde for andre.

16k er en fornærmelse mod andre

Skrevet af Morten, Tirsdag den 6. december 2011, 10:56

Jeg er hvad man må betragte som en fattig studerende, selvom jeg har bragt mig selv i den situation.

Jeg er elev i en virksomhed som oven i købet belønner sine elever godt i forhold til normalen i DK. Jeg har efter SKAT 9.200 DKK hver måned. Af disse skal jeg fratrække de faste udgifter til hus, bil, benzin, faglig kontingent, mad, forsikringer og hvad der ellers er af faste udgifter. Jeg bor desuden alene og har ikke en ekstra indtægt den vej igennem. Jeg har også en opsparing på mellem 1.000 og 1.500 DKK hver måned.

Jeg har ikke et stort overskud hver måned, jeg sparer meget på tøj og handler hvad jeg kan i genbrug. Men det kan altså lade sig gøre at være alene og have eget hus og egen bil på en elevløn. At jeg skal være med til at financere en der ikke gider at gå på arbejde pisser mig af!

Jeg ønsker ikke at folk går fra hus og hjem, hvis de bliver arbejdsløse. Jeg ville også være glad for et socialt sikkerhedsnet hvis jeg skulle blive arbejdsløs, omvendt kan det ikke nytte noget at det offentlige i årevis skal betale en høj husleje for folk der ikke gider i arbejde. Så må det offentlige anvise en bolig der er billigere for den berørte borger at betale på en mindre bistand.

Kort opsummering:
9.200 DKK/md.
Eget hus
Egen bil
1.000 DKK/md i opsparing

At nogen har 16.000 fra det offentlige er da at tage pis på mig.

Er du blank?

Skrevet af Anders, Lørdag den 5. oktober 2013, 18:57

Der er ingen som får 16k på bistand.
Det beløb er inklusiv alle indtægter for en enlig mor med 3 hjemmeboende børn.
Så der skal tages højde for ca. 3600,- i bidrag fra faderen
Samt det tilskud der gives for i boligstøtte. hvilket KAN være godt 3000,-, hvis man er enlig mor.
Så det er ikke 16k fra det offentlige. Men det havde du vel alt for travlt med at undersøge.

Hæv mindstelønnen og mindsk bundskatten

Skrevet af Stig W. Petersen, Tirsdag den 6. december 2011, 10:35

Man skal jo stå til rådighed for arbejdsmarkedet, hvis man vil hæve hjælp eller understøttelse. Så kunne man håndhæve reglen bedre i stedet for at galpe op om at forringe forholdene for de dårligst stillede.

Mht motivationen for at arbejde, ville det være en god ide at sænke skatten for de lavestlønnede i arbejde, så de fik mere ud af at arbejde. En anden mulighed ville være at hæve mindstelønnen.

Man kunne passende sænke grundlønnen for folk i millionklassen med nogle hundredetusinder, så motivationen for at yde noget mere stimuleres. Så kunne der blive plads til lidt ekstra på firmabudgetterne til dem, der ikke har så stor indtægt.

alt fordårlige ide

Skrevet af Anders, Tirsdag den 6. december 2011, 10:10

Dårlige løsning. så bare give gratis mad,tøje,husleje og m.m som kan danskesamfundet lever af.

hvad i gang i

Hvis man ikke vil arbejde, skal man ikke have kontanthjæl

Skrevet af Poul, Tirsdag den 6. december 2011, 06:31

Jeg mener : at de skal tvinges i arbejde. Ellers får de ingenting.

A' hva?

Skrevet af Mark Olsen, Tirsdag den 6. december 2011, 05:27

Skal 2.236.000 mennesker betale for 85.000 ikke sørger for sig selv?

Kontant hjælpen er en fantastisk samfunds sikkerhed, det at regeringen vil betale folk der ikke er i arbejdsstyrken med penge tjent ind gennem skattevæsenet af arbejdsstyrken.

Det kunne jo ske at man kom ud i nogle vanskelige problemer uden job og penge, så er det dejligt at resten af arbejdsstyrken kan betale for at du kan klare dig i krise.

Siden arbejdsstyrken er hele den danske befolkning og det danske samfund er et produkt af den danske befolkning, samt er Danmark defineret af samfundet i landet, med de mennesker der lever i landet og de mennesker der arbejder i landet.

Kommer jeg frem til konklusionen at alle kontanthjælps modtagere skylder Danmark at komme på arbejdsmarkedet uafhængigt af gevinsten.

Når ja

Skrevet af Kim Sonne, Tirsdag den 6. december 2011, 02:55

det er jo stort set ligegyldigt om man arbejder eller ej,for det man måtte få mere til forbrug pr.måned snupper staten jo i nye afgifter på dagligvare og andre fornødenheder.Og som Joacim B Olsen jo sagde i TV forleden,så kan man jo bare som arbejdsløs jo bage sit brød selv,og da vi jo alligevel ikke har et job,kan vores forbrug jo heller ikke være så stort i forhold til dem der er i job.Kunne jeg da bare have 1000 kr. mere om måneden til mig selv ville jeg da være tilfreds,ja det ville da fordoble mit rådighedsbeløb til mad og andre fornødenheder når de faste udgifter var betalt.

Det er på tid

Skrevet af Shahid, Tirsdag den 6. december 2011, 02:16

I de 25 år jeg har boet i Danmark, siden første år til idag, har jeg altid ment at det er et mærkelig system hvor en ufaglæret behover ikke gå på arbejde fordi han/hun tjener mindre end at være på kontanthjælp. Et lov eller lands system bør ikke bygges på grundlag af alene moral. Men nu første efter 25 år høre jeg nogen sige det højt. Men.. minimumsløn skal forhøjes 10 kr. i time. Kontanthjælp og dagpenge modtager skal betale 4% i Arbejdsmarkedsbidrag samtidig med at for først 200.000 af løn indkomst skal man betale kun 4% i Arbejdsmarkedsbidrag.Der skal være minimum 3000 i forskel mellem de to indtægter.

10-0 til LA

Skrevet af Per, Mandag den 5. december 2011, 13:44

Ja, det er da noget forba... svineri! Drop direktørernes lønstigninger og giv kassedamerne lidt mere i løn, så det kan betale sig for dem at gå på arbejde.

Og til jer, der tror, at det er en fest at være arbejdsløs, og jobsene hænger på træerne: så sig da dit job op og prøv at gå en tur på jobcenteret! Det er altid så nemt at brokke sig.

LA og Cepos laver en del og hersk-manøvre i den oprindelige forstand, og socialdemokraterne og kassedamerne hopper i med begge ben og går lige i flæsket på de arbejdsløse. Lad os nu ikke glemme, fra hvilken ende af lønskalaen de mennesker kommer, der har kørt økonomien i sænk!

Arbejde/kontanthjælp

Skrevet af Lone Andersen, Mandag den 5. december 2011, 12:41

Jeg synes, at det er/eller har været alt for nemt at blive kontanthjælpsmodtager. Kender flere som er på kontanthjælp, og som jeg mener sagtens kunne arbejde i hvertfald nogle timer om dagen i f.eks. flexjob eller job med løntilskud. I mine øjne er kontanthjælpsbeløbet for stort. Jeg synes, at vores politiker burde sørge for, at arbejdslønnen til de lavtslønnede blev sat op. Der er ingen af vores politikere, der har prøvet at leve for mindstelønnen. Hvis de skulle det, havde der garanteret været andre boller på suppen.

Timeløn kontra dagpengesats/Hjælp

Skrevet af Tom Frandsen, Mandag den 5. december 2011, 11:00

Den første betingelse, for at kunne diskutere problemet er at der potentielt er arbejde at få. Motivationen er ikke 1000 kr. mere, men udelukkende værdigheden omkring at ville yde, der hvor man kan. Det siger sig selv at der ikke skal være negativ indkomst ved at tage arbejde. Dagpenge/hjælp skal skræddersyes på en motiverende måde , så den gives til dem som i en overgangsperiode har brug for det. I ALLE sociale ydelser skal der være et positivt incitament til at YDE, som man nu kan, en vej der peger frem ud af den situation, hvor man bare modtager. DET ER KLART:::

Ikke nogen job? ikke råd???

Skrevet af gavn, Mandag den 5. december 2011, 10:45

der er ikke nogen job??? nåe er der ikke nogen ældre der gerne vil køres en tur i kørestol, få læst en historie? er der ikke nogen børn der vil ca. det samme, er der ikke nogen skoler der kunne trænge til en ekstra hånd med at opdrage børn til ikke at svine skole og omegn til? istedet for at ha' en pedel eller 2 til at rydde op efter eleverne? et team der hjalp eleverne med at vedligeholde....sågar forbedre skolerne?
Når man er på a kasse understøttelse får man gennemsnitlig 10.000 kr pr mnd. kurset koster??? ( det må man ikke vide når man er kursist!) men ihvertfald ikke under 3000kr mnd. det er 22.000, pr. "kursist" tilbyder man Kursisterne 15.000, om mnd. så tror jeg de er skredet fra de elendige fupkurser, som ikke er andet end dræn af statskasse, til fordel for kommunekasse, og så er der iøvrigt sparet 7000 kr. (angivelligt koster kurserne hos kommunen langt mere end de private kurser, så det er nok snarere de 30 35.000 jeg har hørt nævnt, der er prisen, men jeg har vist vist et tankevækkende regnestykke uanset?)

De rige klynker, de er alle smittet af en slags grådigheds virus

Skrevet af Hansen, Lørdag den 3. december 2011, 03:32

Ja Quinder med stort Q, har aldtid været dyre i drift, så det kunne vel ikke komme bag på nogen, men grådige politikere og erhvervsfolk på topposter, har nu heller ikke holdt sig tilbage, Tværtimod!

Men at påstå det ville have været bedre med Løkke og Co., det er altså helt ude i skoven, og at bruge samme løgne som Helle & Co. om Løkke og Co's fortræffeligheder, det er altå løgn så det smælder i Valby Bakke!

Løkke og Co. har kørt den danske velfærd og økonomi totalt i sænk, så prale af deres evner med et underskud på 65 milliarder i 2011, og et budgetforslag for 2012 med et underskud på 85 milliarder, og så et gennemsnitligt underskud på 65 milliarder frem til 2020, det kalder jeg ikke ansvarlig økonomisk politik, tværtimod!!!

Jeg skiver ikke det her, for at forsvare Helle & Co's vælgerbedrag, for venstrefløjen er mindst lige så utroværdig som højrefløjen er og har været, i de 10 år de har haft magten, faktisk virker det som om, at rød og blå blok konkurerer om, hvem der er bedst til at snyde og svindle, og tage røven på den lavtlønnede danske befolkning, og især de fattige!

Men uanset om det er den ene eller den anden side, der har haft magten i Danmark, så er det og vil altid være de fattigste der kommer til at betale regningen, for de rige kune aldrig finde på at betale, ikke engang deres egne regninger, og det har de aldrig nogensinde gjort, så hvorfor skulle deres moral pludselig ændre sig nu?

Da jeg var dreng, jamrede bønderne sig konstant, efterhånden fik de så overbevist politikerne om, at skatteyderne skulle betale dem støtte (bistandshjælp)!

Den fidus lurede fiskerne så og kopierede den, så for også at købe deres stemmer, fik fiskerierhvervet også støtte (bistandshjælp)!

Næste gruppe i samfundet, der kopierede klynkeriet var rederne, så fik de særordninger, og alle former for tilskud, for at de skulle kunne konkurere med lave lønninger, det medførte at de skiftede danske søfolk ud med udlændinge, det var godt nok en umoralsk måde at sige tak på!

Den næste gruppe, der kopierede klynkefidusen var industrien og virksomhederne, så måtte politikerne igen grave dybt i skatteydernes lommer, og forære dem kolosale fradrag, industristøtte og billige lån (bistandshjælp) for at købe industriens og erhvervslivets stemmer!

Og nu her sidst har vi set hvordan den økonomike sektor især bankerne får den ene Bankpakke efter den anden (bistandshjælp), for at politikerne også kan købe deres stemmer, og så få lidt økonomisk støtte tilbage til valgflæsk!

Ups jeg havde nær glemte en helt speciel gruppe af klynkere, medierne og kulturen, for der er vel ingen som dem, der forstår at nasse på det danske samfund, med tvangs-licens og alle mulige former for tilskud og støtteordninger (bistandshjælp)!

Men de forskellige nævnte grupper, har aldrig nogensinde selv forsikret sig, som f.eks. lønmodtagerene har med Fagforeninger og A-kasser, så når lønmodtagerne klynker over tabte arbejdspladser, så har de selv kollektivt forsikret hinanden, men de penge har politikerne, embedsmænd, medierne og erhvvervslivet raget til sig, og ikke nok med det, erhvervslivet lever også højt af lønmodtagernes pensionsfonde, altså af det politikerne ikke har turdet lægge deres klamme hænder på!

Ja vi har fået et klynkesamfund, men dem der klynker højest, rager så meget til sig, så der ikke er penge til de arbejdsløse (med børn), nedslidte, syge, handikappede og virkelig fattige og nødstedte i landet!

Nu må de

Skrevet af rikke, Tirsdag den 6. december 2011, 13:06

Det var dog en gang fordoms fuldt smøre ,at komme med at ingen der ligger i den høje ende af samfundet betaler sine regninger. Nu må de, en ting er at være så bitter og klynke i en grad hvor det ikke er til at holde ud. Men så samtidig bare smide skylden for dit ubehag videre på de "rige " i samfundet.

Jeg synes personligt at alle de der lever herhjemme og brokker sig over sin elendighed bør leve i lande hvor de virkelig møder modgang.

Lande med hungersnød,eller hvor de må ligge på gaden og blive spyttet på med åbent benbrud fordi de ikke har råd til at komme på hospitalet. Lande hvor de mister deres hus under en orkan og derefter må bo i en papkasse med deres to børn fordi de ikke har finanserne til at få bygget sit huse op....

Så kan der snakkes elendighed og klasse forskel,,,,,

Sandheden er at mange Danmark ikke kan vil stå til ansvar for sine egne handlinger og tage sin del af ansvaret når det går skidt.

En stor international krise der har ramt rigtig mange lande er og kan ikke alene være de danske politikers skyld.

Problemet er at en del mennesker /lande ikke har sat tæring efter næring og sat sig selv for dyrt og fejlinvesteret.

Jeg hører ikke til gruppen af såkaldt "rige" men arbejder en af de steder i landet hvor der skulle forstille sig at være en del af dem hvis man skal tro diverse medier og fordomme. Her spares der også og de dyre biler er byttet ud med en billigere model og huse sættes til salg i et væk med million underskud.

ALLE er ramt af krisen ingen er undtaget .... de rige tjener ikke penge hvis der ikke kommer kunder der kommer ikke kunder når de ikke har penge og så videre....

Men tilbage til det debatten tog udgangspunkt i syntes jeg at alle bør sættes igang efter en kort periode og tvinges om man vil i arbejde da det også vil gavne dem selv på sigt(og der bør være en begræsning på for længe ,du hvis du ikke er syg kan modtage kontanthjælp, og den skal overholdes)... Jo længere man er væk fra arbejdsmarkedet des sværre bliver det at komme igang igen og des færre vil ansætte dig...

Det her er på ingen måde ment som en gang negativitet over arbejdsløse eller kontanthjælpsmodtagere men de fleste inkl. dem ved at hvis 2 med samme joberfaring , hvoraf en stadig er i arbejde sender en ansøgning til samme stilling ,er det tit og ofte den der stadig er i job der vil blive kaldt ind.. Så kan man jo så diskuterer hvorvidt dette er rigtigt eller forkert...

Og bliver kontanthjælp så ikke en forlænget bjørnetjeneste..

Jeg har selv været arbejdsløs samlet 1,5 mdr siden jeg startede med at arbejde for godt 27 år siden.Jeg har taget de jobs som ingen andre gad at have, det var bestemt ingen drøm på daværende tidspunkt men det var et job og et spørgsmål om at føle at jeg bidrog med noget.

Men alle uanset social stand har et ansvar for den måde deres tilværelse former sig på.Man bliver i livet givet en hånd kort, hvordan man spiller den er op til enkelte.Sandheden er nok at der ikke findes nogen hverken fattige,rige der har en perfekt tilværelse og aldrig møder modgang og dårligdom. Men dermed været sagt må man stadig forsøge at få det bedste ud af hvad man har.

Alle mig selv inkl. må tage sin del af ansvaret for at tingene er som de er... Jeg er ikke skyld i landets økonomiske krise men jeg er selv skyld i hvor jeg er idag, jeg lever ikke et liv med en fed økonomi og luksus.Jeg har et tag over hovedet og mad på bordet så ja jeg har et godt liv,hvad mere har man brug for????

(hvornår har folk fået nok,og hvornår er folk blevet så grådige. 2 ben kan man gå og cykle med og dermed spare bil,forsikring,ejerafgift,benzin og skåne miljøet. Hvis man kommer i job får man et måltid på arbejdet og skal bruge færre madpenge det hele er en kæde af valg som hænger sammen,dette gælder alle om så man er direktør eller kassearbejder)

At jeg ikke har mere end jeg har kan jeg takke mig selv for og ingen andre og jeg synes personligt folk bør stoppe op og se hvor godt de har det i forhold til sååå mange andre (ja jeg mistede også mit job i krisen, men jeg er da i arbejde igen fordi jeg sendte flere ansøgninger hver aften klædte mig pænt på og gik rundt og afleverede dem personligt og ringer og følger op på det, At være arbejdsløs kan være et job i sig selv).

Hvorfor al den mudderkastning og se Glasset halvt tomt??

I år har man mindre/ingen penge til julen og alt andet,,, Og hvad så hvis alle ser tilbage på deres bedste minder tror jeg at de fleste må erkende at det ikke er hvor mange penge der blev brugt men en sjov aften i hyggeligt selskab med venner,familie eller folk man holder af...

Så stop dog for guds skyld at det klynkeri det er frygteligt at høre på vær lidt posetive mød verden med en posetiv tilgang.

dit gode humør er Gratis....

til anita

Skrevet af jeanette, Lørdag den 3. december 2011, 00:33

du skriver at det vil forringe vores konkurrenceevne og forstærke krisesituationen Men det tror jeg IKKE hvad har det med at coop,tøjbutikker,rengøringsass ect skal betale mere i løn til deres ansatte jeg kender mange ufaglærte som er på lager ect. som får 160-170 kr i timen og disse firmaer klarer sig da ok og der er ikke stor forskel på om de skal give en lønstigning fra 106 til feks 120 kr De tjener penge og overskuet går til at chefen og andre højere herre kan få mere i løn.Alle priser er steget og jeg mente at det skulle være på smøger,sodavand ect. men det er alt fra knappenålen over toiletpapir til tøj og fødevarer og det er ikke 1 procent men nærmere 50 procent og hvem får glæde af disse penge.

Beskæftigelsesfradrag

Skrevet af Anita, Fredag den 2. december 2011, 14:29

Der er ingen tvivl om at det absolut IKKE vil være sundt for økonomien at øge lønomkostningerne. Det vil forringe vores konkurrenceevne og derved forstærke den krisesituation der er forvejen.
Såfremt satserne på overførselsindkomst ikke skal nedsættes må vejen frem være at øge beskæftigelsesfradraget. Det vil vil være rimeligt, da man så vil få en gevinst ud af at arbejde.

Ikke kun det rene sjov at være på kontanthjælp

Skrevet af Lilli, Fredag den 2. december 2011, 12:29

Folk, der er på kontanthjælp går ikke bare og driver den af. De bliver sendt til alverdens kurser og i praktik. Det handler heller ikke kun om kontanthjælpsmodtagere. Fattige kunne også være folk, der kun har deltidsjob og er i A-kasse og ikke længere kan få suppleret op. Jeg har selv i mange år kun levet af det jeg tjente, og ville gerne have hjælp om sommeren, da det var et sæsonarbejde. Men nej, det kunne jeg ikke. Så da jeg efter mange år endelig kom på kontanthjælp, følte jeg mig faktisk "rig". Og hvad med alle de hjemløse? Har de selv valgt det. Næppe dem alle. Der vil altid være nogen, der falder udenfor systemet, og ikke kan få hjælp. Og hvad med dem der er gift, og falder ud af systemet? De kan ikke få kontanthjælp, hvis manden har job. Så skal de sælge deres hus, men hvad nu, hvis ingen vil købe? og bil? Vil nogen købe? Og hvad skal man så leve af, hvis ingen vil købe? Og lad være med at tro, at det er attraktivt at være på kontanthjælp, for vi bliver behandlet som lort af resten af samfundet!! Det alene ville næsten kunne få enhver til at sig et job, så man kunne blive respekteret lidt. Men selvom man sender hundredvis af ansøgninger, er der bare nogle der af en eller anden grund aldrig bliver ansat. Plus at der er hundredvis af ansøgninger til bare 1 job! Alle der bestemmer og har arbejde og måske altid har haft let ved at få arbejde, ved overhovedet ikke hvad det vil sige at være på kontonthjælp!! Og man er bundet på hænder og fødder. Bliver presset til det yderste. uden at det gavner. Man føler sig som et jaget stykke vildt, og især nu med al den debat. Det handler ikke en skid om penge, men om at blive respekteret som et menneske. Værdighed for alle.

hvorfor snakker folk om polakker ect

Skrevet af jeanette, Fredag den 2. december 2011, 10:30

jeg forstår ikke at folk tror at sætter vi skatten ned og de sociale ydelser i stedet for at hæve mindstelønnen så stiger virksomhedernes omkostninger og så stiger priserne alt er steget og steget og fedtafgiften er ikke indført i nu tag i netto kunne du købe lise plantemargarine og stegemargarine til 4,95 den ene er steget til 10,50 og den anden til 7,95 bare et eks. og hvem tjener på det?Virksomhederne og så kan de ikke betale deres personale en løn på 120 kr i timen i stedet for 106 kr og tager man fedtafgiften så er det måske 0,50 øre det stiger men hvorfor stiger tingene så 3-10kr det er kun for at virksomhederne for større overskud.
det med at sammenligne os med tyskland synes jeg ikke man kan de har en anden moms,reg.afgift ect.
og hvis folk ansætter polakkerne ect til en løn på 20 kr eller hvad de nu får når det bliver opdaget så må disse virksomheder bare lukkes med det samme ikke det med bøder det hjælper ikke.Men man tør ikke gøre dette nej for så tror man at så kommer mafiaen efter en det skulle man tro ihvertfald.

Hvad er det vi kan KRÆVE?

Skrevet af Anne, Fredag den 2. december 2011, 08:50

Er det ikke bare typisk rød politik!!! Tys tys hvad vi ikke ved har vi ikke ondt af. Endelig er der kommet reelle tal på bordet. Tal som vi alle egentlig har vidst men aldrig har måttet se på tryk. Og så opfordre de nu alle til at KRÆVE deres ret. Hvad er det for en mentalitet de opfordre til? Dette er typisk rødt. Tænk hvis alle vi arbejdende B mennesker begyndte at KRÆVE vores ret? Og hvad er det egentlig vi kan KRÆVE? Det er en fuldstændig syg tankegang. Jeg har altid troet det galdt om at være positiv, flexibel og yde men jeg har totalt misforstået samfundet så nu må jeg så til at finde ud af hvad jeg kan KRÆVE !

Kan vi mon redde, det i det hele taget

Skrevet af Gitte Jensen, Fredag den 2. december 2011, 07:08

ER vi ikke efterhånden kørt så langt ud økonomisk at der ikke er nogen vej tilbage. Hvis vi hæver mindstelønnen, overtager østarbejderne blot arbejdet, med større arbejdsløshed til følge. I så tilfælde vil de arbejdsløse nok håbe at kontakthjælpen eller arbejdsløshedsydelsen er steget. Man er vel trods alt altid sig selv nærmest.
Men det er da egentlig utroligt at vi skulle helt frem til 2011, før det er blevet offentligt kendt, det er jo over 20 år siden, man begyndte at få syet tøj i Kina, fordi arbejdskraften var billigere derude. Altså, fagforeningerne har i deres overenskomstforhandlinger haft skygklapper på og kun tænkt på sig selv i deres lønforhandlinger. Men de øvrige gjorde jo det samme. Så cirklen var , nu er lønningerne steget, så stiger firmaernes omkostninger, altså må vi sætte priserne op. Det æder så den lønstigningen. Sådan har det kørt i de 35 år jeg har været på arbejdsmarkedet, så reelt har jeg ikke mere at gøre godt med end da jeg startede, men det ser imponerende ud. De store tal. Så tænk over det til de kommende overenskomstforhandlinger. Hvis firmaernes omkostninger stiger, så stiger priserne også. Og heri kommer så regeringens afgifter, ja så ender det nok med et minus. Så er det bedre med kontakthjælp, der kan man nå at lave lidt godt betalt undergrundsarbejde ved siden af, så man kan få råd til at betale det hele og lidt til.