SAS har et lille plus på driftsindtjeningen, men Spanair-nedskrivning koster dyrt. SAS er i forhandlinger med alle fagforeninger for at lukke omkostningshul.

SAS arbejder benhårdt for at komme ud af den krise, der lige nu hersker i luftfartsbranchen. Og det skandinaviske luftfartsselskabs regnskab for tredje kvartal 2008 giver et stort milliardminus, fordi SAS har nedskrevet værdien af datterselskabet Spanair med næsten 1,5 milliarder danske kroner.

Driftsindtjeningen er i plus i tredje kvartal med 75 millioner kroner, men det blevet altså mere end grovspist af nedskrivninger, så det samlede resultat før skat lander på minus 1,3 milliarder kroner. For årets første ni måneder er driftsindtjeningen på minus 625 millioner kroner, og underskuddet før skat på 2,3 milliarder kroner.

SAS's topchef gør det klart, at han har brug for mod og styrke i koncernen, og der forhandles med fagforeningerne for at skabe et mere konkurrencedygtigt flyselskab.

- For at sikre SAS' fremtidige vækst, så fokuserer ledelsen intenst på at vurdere forskellige strukturelle løsninger og alternativer. Uanset valget er det overordentlig vigtigt, at vi hurtigt lukker det tilbageværende omkostningshul, som vi har i forhold til sammenlignelige konkurrenter. Som et skridt i den proces er vi lige nu midt i forhandlinger med alle fagforeninger. Situationen kræver indsigt, mod og styrker fra alle parter, siger Mats Jansson.

/ritzau/