Danske forbrugere har efterhånden taget Bag-in-box til sig. Men hvorfor skal vinene sælges i disse kedelige tre- og fem-liters papkartoner.


Det behøver de selvfølgelig heller ikke.

Så hvad med i stedet at forme emballagen som en håndtaske, tænkte den svenske designer Sofia Blomberg og ejeren af ​​varemærket Vernissage, Takis Soldatos, der er vin-iværksætter med bl.a. egen vinproduktion i syv lande. Soldatos er desuden ejer af Nordeuropas største og en af de mest moderne vinerier, som ligger i Simrishamn i Skåne.

Den svensk-designede Bag-in-box har fået betydelig opmærksomhed og vundet flere internationale priser.

Vinen i den spektakulære boks kommer fra i pays d’oc-området i Sydfrankrig, og den er delvis fadlagret for at give vinen mere karakter.

Den hvide Vernissage er en ung, tør og frisk blandingsvin på 80 pct. chardonnay og 20 pct. viognier. Den er god som aperitif og egner sig også til fisk og skaldyr samt asiatisk inspirerede retter.

Den røde Vernissage er en blanding af 60 pct. syrah og 40 pct. cabernet sauvignon. Den er mørk, saftig og ganske fyldig - og vil klæde efterårets kraftige middagsretter.

Vinene sælges i Føtex og Bilka.