At DBU vil forbyde Twitter under EM er et gigantisk selvmål og udtryk for nordkoreanske tilstande, raser medierådgiver.

Når DBU forbyder at lade fodboldlandsholdet bruge Twitter under EM, så er det udtryk for en håbløs mediestrategi. Sådan lyder det fra kommunikationsrådgiver Christian J. Porter-Schultz, der til daglig rådgiver virksomheder i mediestrategi.

- Den måde DBU vælger at angribe kommunikation på, hører til i en anden tidsalder. Det er nordkoreanske tilstande, hvor man kun vil tale inden for murene. Det er ikke noget, man ser i en moderne virksomhed, lyder kritikken.

Mandag eftermiddag lød det fra DBU, at spillerne under EM-slutrunden kun vil være til rådighed for medierne til særligt anviste tidspunkter. Og ikke på de sociale medier. Christian Eriksen, Nicklas Bendtner og Thomas Sørensen er ellers flittige på Twitter.

- Jeg er rystet over det. Gang på gang bruger DBU alt for meget tid på at fortælle spillertruppen, hvad de ikke må, i stedet for at klæde dem på til at udnytte medierne bedst muligt. Fodboldlandsholdet lever som i alle andre sportsgrene af sponsorer, og man er med til at devaluere landsholdets brand og værdi, når man på den måde lukker sig inde i sig selv. Det bliver kønsløst, siger Christian J. Porter-Schultz til sporten.dk og fortsætter:

- En af de udfordringer landsholdet efterhånden har, er, at vi fans ikke længere har nogle følelser forbundet med landsholdet. Det er kommet for langt væk fra menigmand. Det virker ikke i en sport som fodbold, hvor følelserne skal sidde uden på tøjet. Spillerne skal have plads til at bande og juble, så at forbyde en spillertrup, at de ikke må kommunikere med sine fans under en slutrunde, det grænser til det latterlige, siger kommunikationsrådgiveren.

Blot en time efter, at DBU havde offentliggjort det noget overraskende forbud, udtalte Thomas Sørensen til sporten.tv2.dk, at han er uenig i forbuddet. På trods af, at DBU havde meldt ud, at der var lavet en fælles aftale.

- Det er jo helt uhørt, at en anfører på landsholdet går ud og i den grad siger fra over for DBU. Det tyder jo på, at DBUs kommunikationsafdeling har mistet al respekt til spillertruppen. Det er et kæmpe selvmål fra DBU og et rødt kort til Lars Berendt (kommunikationschef i DBU.red.), siger Christian J. Porter-Schultz, der forudser, at tiltaget kan få konsekvenser for DBUs sponsorpleje.

- Som virksomhed skal man være åben og til rådighed. Ved at lukke ned for kommunikationen, så begynder sponsorerne at tænke, hvad de kan få ud af et sponsorat med DBU. Og det er ikke særlig meget. Sponsorer vil netop i dialog med sponsorerne via fans. Vores anbefaling vil være, at man ikke skal sponsorere landsholdet. Man får ikke nok ud af det, lyder det fra kommunikationsrådgiveren.