Folkeskolelærer Ann-Louise Fischer Kristensen spidder med et stort glimt i øjet. Hendes iagttagelser er baseret på virkelige hændelser, men hun advarer mod at stigmatisering og overdrivelse kan finde sted forskellige forældretyper
Speltmor. FarUdenFilter. HrogFruDanmark. Ann-Louise Fischer Kristensen er folkeskolelærer og har et skarpt øje for karikaturer. Det har hun brugt til at komme med et bud på ti forældretyper, som hun har mødt i sin hverdag i den danske folkeskole. Det er ikke ondt ment, vi skal da kunne grine sammen, siger hun.
»Det her er udtryk for, at overdrivelse fremmer forståelsen. Jeg er blogger på Københavns Lærerforenings Netavis, og vi tror på, at et godt fælles grin fremmer forståelsen for hinanden. Min opgave er at bidrage til nye måder, hvor vi kan give et alternativt indblik i lærernes liv. Og jeg har tidligere også skrevet om forskellige lærertyper og deres påklædning,« fortæller Ann-Louise Fischer Kristensen.
Forældre vil diskutere
Københavns Lærerforening er en lille afdeling under Danmarks Lærerforening, der har en anderledes nøgtern og saglig hjemmeside. Men den lokale lærerforening har lidt friere rammer. Forældresamarbejdet i skolen har været debatteret gennem flere generationer.
I gamle dage klappede forældrene hælene sammen og gjorde, som læreren sagde. Det samme gjorde børnene. I dag vil vi gerne diskutere alt og samarbejde med lærerne, så vores børn får den bedste skoletid.Og Ann-Louise Fischer Kristensens beskrivelse af forældretyper vækker jubel på sociale medier, hvor både forældre og lærere nikker genkendende til beskrivelserne.
»Er ikke lærer. Men har stor respekt for deres arbejde – særligt forældresamarbejdet med de typer, som karikeres her. Og jo – indrømmer beskæmmet af at passe alt for godt på Akademikeren,« skriver Hanne Roed.
Elementer af sandhed Lektor Dorte Kousholt fra Aarhus Universitet forsker i forældresamarbejde. Hun peger dog på, at der også er et element af sandhed i alle karikaturer.
Mange nuancer
»Det er morsomt og fint som inspiration til at reflektere over sin egen rolle her i efterårsferien. Der er nogle dynamikker i forældres måde at handle på, som er fanget meget fint her. Men ellers viser min forskning, at forældrerollen er væsentlig mere nuanceret og sammensat i virkeligheden. De fleste forældre handler, som de gør, fordi de ønsker det bedste for deres barn. Samtidig viser de også stor forståelse for resten af børnegruppen. Forældresamarbejdet er først for nylig blevet en del af læreruddannelsen, og lige nu ser vi, at der kommer mere og mere fokus på, at børnenes skolegang er et fælles ansvar for forældre og lærere,« siger Dorte Kousholt.
Hun opfordrer til at huske, at alle mennesker rummer flere nuancer, end vi umiddelbart får øje på. Men det er tilladt at more sig over karikaturerne og reflektere over, om der mon er et gran af sandhed i det.
Foto: Rikke Ahm
Vis mere
Foto: Rikke Ahm
#Speltmor
Den moderne klidmoster, der gerne flasher, hvor fedt det kører, og som med et hysterisk overskud dikterer alle de rette valg gennem sociale medier. Tag ikke fejl: Der ligger ikke skyggen af samfundsansvar i hendes valg – alt handler om hende selv og eget afkom. Hun køber fairtrade pga. logoet, hendes barn er selvdiagnosticeret gluten- og laktoseallergiker, og hun har fravalgt det anbefalede vaccineprogram.
Hun er formentligt kostvejleder eller coach og er i gang med at skrive en bog. Barnets madpakke består af rawgrød med chiafrø i et lille patentlågsglas – og det ender i skraldespanden, hvis det lykkes at nasse en klapsammen med partypølse og remo af sidemanden.
Barnets navn potentielt: Ninka, Valdemar, Merle.
Sociale medier: Instagram og Slyngebarn.dk.
Rolle ved forældremødet: Medbringer sukker-, laktose- og glutenfri kage.
Foto: Rikke Ahm
Vis mere
Foto: Rikke Ahm
#Cand. Jur.
Paragrafrytteren, der kun har foragt tilovers for pøblen og kender navnene på skoleinspektøren og alle i Børne- og Ungdomsforvaltningen, men ikke på klassens børn og forældre. Han er passiv-aggressiv, skilt ved retten og underskriver sine henvendelser på forældreintra med ’M.v.h. cand. Jur. ...’
Hans barn spiller tennis eller anden form for individuel sport og ER den bedste. Barnet er i 2. klasse indehaver af den nyeste iPhone og går generelt aldrig ned på de nyeste gadgets.
Barnets navn potentielt: Axel-Constantin, Rigmor-Babette, Ditlev-Erik.
Sociale medier: ’Partner med niveau’ og er ellers ikke kommet videre end Karnov.
Rolle ved forældremødet: Sidder på forreste række med korslagte arme eller med en insisterende hånd i vejret og præsenterer sig selv med titel.
Foto: Rikke Ahm
Vis mere
Foto: Rikke Ahm
#DenSærligtSensitive
Moderen, er typisk enlig mor (også i befrugtningsfasen og ved undfangelsen). Barnet er den nærmeste fortrolige, har ikke sin egen seng og blev ammet efter at have udviklet et fuldt tandsæt. Hun oplever verden som et stort og farligt sted og vil derfor helst pakke sit barn ind i bobleplast. Angst er det nye sort for børn, men denne forælder betegner det som ’ængstelighed’ og er et klassisk eksempel på projicering.
Barnet har i overkanten af sygedage, og en jævnligt set besked på intra kunne lyde: »Nynne holder en fridag. Hun har behov for ro, grundet alt for mange indtryk i Tivoli i går«. På daglig basis fremføres en højlydt og ekspressiv afskedsscene – efter det har ringet ind. Barnet sidder på sin plads med et forundret blik i øjnene, imens mor springer rundt i døråbningen og gennemgår alle tænkelige yderkanter af følelsesregisteret på tre minutter.
Barnets navn potentielt: Nynne, Noah… eller samme navn som mor.
Sociale medier: Facebook, Instagram (men tager med mellemrum en højlydt pause og lukker ned for det hele), Sensitiv.dk.
Rolle på forældremødet: Generel skeptisk ved alt nyt, og kommunikerer via mantraet »det er Nynne slet ikke klar til«. Har ellers kun beskedne ønsker, såsom at skolen installerer et badekar i omklædningsrummet til idræt, da Nynne har takt til forøget følsomhed og derfor vil være mere tryg ved et karbad end brusebad.
Foto: Rikke Ahm
Vis mere
Foto: Rikke Ahm
#HrogFruDanmark
Denne forældretype opererer bedst med det strømlinede og velkendte. »Vi gør det samme som naboen… og ligner dem i øvrigt på en prik.« Bilka og jubilæumsvasen er sikre hit. De er millimeterdemokratiske og har en stærk holdning til, hvad der er rigtigt og forkert, men giver den fuld gas med sort arbejde og ulovlige downloads. De har ingen forståelse af inklusionsbegrebet og tænker i lidet omfang på fællesskabet. Hvis der opstår problemer i skolen, er det lærerens skyld eller de andre børn, den er gal med. De har i øvrigt regnet ud, at økologi er løgn.
Barnets navn potentielt: Lukas, Emma, Victor, Ida.
Sociale medier: Facebook, Instagram og Candy Crush.
Rolle på forældremødet: Opretholdere af den konstant selvhævdende, kritiske og bebrejdende røst: »Kan det virkelig passe, at vi har eneansvaret for Emmas læring?!?!?«
Foto: Rikke Ahm
Vis mere
Foto: Rikke Ahm
#SteinerFar
Denne far-type møder vi syngende i velourhabit på Christiania-bike hver morgen på cykelstien, men ikke i den danske folkeskole – der er alt for lavt til loftet. Han har et sporadisk forhold til hygiejne, er på overførselsindkomst (herunder kulturstøtte), fralægger sig ethvert ansvar for opgaver af skolefaglig karakter på hjemmefronten, men har til gengæld taget den fulde barsel, sover i shelter, deltager altid til arbejdsdagen, kan hækle og synes, at alt i hele verden er dejligt.
Barnets navn potentielt: Gaja, Sol, Bella-Björk, Sejer-Nord.
Sociale medier: Ingen, men han har en yoga-app.
Rolle på forældremødet: Græder af lykke ved succeshistorier og bryder intimsfæren med intens øjenkontakt.
Foto: Rikke Ahm
Vis mere
Foto: Rikke Ahm
#Folkeskolelæreren
Forælderen, der selv ernærer sig ved at være er folkeskolelærer, og som bilder sig selv ind, at hun holder lav profil i mødet med egne børns skolegang. »Man skulle jo nødigt virke bedrevidende… selvom man ALTID ved bedre.« Der kæmpes indædt for at ændre samfundets stereotype syn på læreren, men Birkenstock-sandalen har en form for indbygget magnetisme, og alle har et par (…om ikke andet så i smug).
Barnet glemmer altid gymnastiktøj og får sjældent lavet lektier til tiden, men til gengæld får de litteratur ind med modermælken, da ethvert lærerhjem har samtlige samlede værker af Ole Lund Kirkegaard, Astrid Lindgren og alt, der nogensinde er skrevet i fantasygenren.
Denne forælder kan altid hive en ’sjov’ samarbejdsøvelse op af lommen, har pænt styr på tropperne til en børnefødselsdag og larmer generelt lidt for meget.
Barnets navn potentielt: Arthur, August, Anna, Alberte.
Sociale medier: Facebook, Instagram, Pinterest.
Rolle på forældremødet: Tavs beskuer med korslagte arme og kan gribes i en let rullen med øjnene i introfasen.
Foto: Rikke Ahm
Vis mere
Foto: Rikke Ahm
#Akademikeren
Denne forældertype opdrager ikke børn, men samfundsborgere. Folkeskolen er et aktivt valg. De har et livstidsabonnement på Politiken, indgår tjekkede, dialogbaserede skilsmisser og er medlem af skolebestyrelsen. De er velmenende og rummelige, men arbejder for meget til at kunne udføre fællesskabsprincipperne i praksis. Turtasken kommer ofte med den forkerte dag, regntøjet glimrer ved sit fravær, og på en hektisk morgen kan Tupperware-bøtten med Chanel-neglelak i køleskabet let forveksles med madpakken.
Barnets navn potentielt: Thorbjørn, Esther, Ingeborg.
Sociale medier: LinkedIn og Facebook.
Rolle på forældremødet: Begge forældre møder op.
Foto: Rikke Ahm
Vis mere
Foto: Rikke Ahm
#CombatMachoen
Forælderen, der giver læreren carte blanche til at stikke barnet en lussing, hvis han ikke opfører sig ordenligt. Han dyrker hardcore paintball i sin fritid iført fuld combat- og kamuflageoutfit og ser ikke et problem i at pløkke en 12-årig dreng midt i panden, for »det var ham eller mig!« Han har ringe forståelse for anerkendende pædagogik og lærer sit barn, at hvis du får en flad, giver du en flad…
Barnets navn potentielt: Liam, Melanie, Justin, Malou.
Sociale medier: Facebook og Scor.dk.
Rolle på forældremødet: Han gider ikke så meget pis og lange diskussioner om gavebeløb til klassefødselsdage, så han foreslår, at alle fyrer en plovmand i puljen. Hans følelsesmæssige impulsstyring får dog overtaget, inden mødet slutter, og han laver en eksplosiv afslutningssalut i stil med: »Nu går I kræftedeme hjem og kæmmer jeres røvsyge lorteunger, for jeg er fucking træt af, at mit barn slæber jeres klamme dyr med hjem fire gange om ugen... Fatter I det?«
Foto: Rikke Ahm
Vis mere
Foto: Rikke Ahm
#FarUdenFilter
Den selvbevidste hipsterfar med fuldskæg og Man Bun (hvis hårpragten er til det). Han arbejder i mediebranchen eller med kultur og rejser meget. Han har de fede hørebøffer, var engang trommeslager i et semikendt band, laver street art af perleplader med barnet og deltager i fællesspisning i Vesterbro Kulturhus. Det er ’Pure Urban’ over hele linjen, og hans barn går i folkeskolen, selvom far er ’Too Cool For School’.
Barnets navn potentielt: Elton, Hugo, Wilde, Billie.
Sociale medier: Instagram og Tinder.
Rolle ved forældremødet: Deltager ikke.
Foto: Rikke Ahm
Vis mere
Foto: Rikke Ahm
#EgetBarnsAdvokat
Forælderen ser ALT fra eget barns perspektiv. Hvis eget barn beskyldes for medvirken til mobning, vil det blive mødt med en uforståenhed ift. at placere skyld hos børn og en skuldertrækning i retning af, at der må være tale om et moment af ubalance i barnets sind. Selvsamme forælder vil ikke tøve et sekund med at politianmelde et andet barn for håndgemæng i skolegården, eller at spamme forældreintra med følelsesladede udmeldinger om usmagelig opførsel og manglende selvkontrol, hvis et barn er gået over stregen og har kommenteret guldklumpens medbragte makrelmadsodør.
Barnets navn potentielt: Halfdan, Vigga, Rose.
Sociale medier: Facebook, Instagram og Twitter.
Rolle på forældremødet: Er foregangsmand for voldsomme ytringer om »ballademagerne«, i retningen af »psykopatisk adfærd« eller »uden for pædagogisk rækkevidde« – indtil det viser sig at være eget barn.