Folkeskolelærer Ann-Louise Fischer Kristensen spidder med et stort glimt i øjet. Hendes iagttagelser er baseret på virkelige hændelser, men hun advarer mod at stigmatisering og overdrivelse kan finde sted forskellige forældretyper

Speltmor. FarUdenFilter. HrogFruDanmark. Ann-Louise Fischer Kristensen er folkeskolelærer og har et skarpt øje for karikaturer. Det har hun brugt til at komme med et bud på ti forældretyper, som hun har mødt i sin hverdag i den danske folkeskole. Det er ikke ondt ment, vi skal da kunne grine sammen, siger hun.

»Det her er udtryk for, at overdrivelse fremmer forståelsen. Jeg er blogger på Københavns Lærerforenings Netavis, og vi tror på, at et godt fælles grin fremmer forståelsen for hinanden. Min opgave er at bidrage til nye måder, hvor vi kan give et alternativt indblik i lærernes liv. Og jeg har tidligere også skrevet om forskellige lærertyper og deres påklædning,« fortæller Ann-Louise Fischer Kristensen.

Forældre vil diskutere

Københavns Lærerforening er en lille afdeling under Danmarks Lærerforening, der har en anderledes nøgtern og saglig hjemmeside. Men den lokale lærerforening har lidt friere rammer. Forældresamarbejdet i skolen har været debatteret gennem flere generationer.

I gamle dage klappede forældrene hælene sammen og gjorde, som læreren sagde. Det samme gjorde børnene. I dag vil vi gerne diskutere alt og samarbejde med lærerne, så vores børn får den bedste skoletid.Og Ann-Louise Fischer Kristensens beskrivelse af forældretyper vækker jubel på sociale medier, hvor både forældre og lærere nikker genkendende til beskrivelserne.

»Er ikke lærer. Men har stor respekt for deres arbejde – særligt forældresamarbejdet med de typer, som karikeres her. Og jo – indrømmer beskæmmet af at passe alt for godt på Akademikeren,« skriver Hanne Roed.

Elementer af sandhed Lektor Dorte Kousholt fra Aarhus Universitet forsker i forældresamarbejde. Hun peger dog på, at der også er et element af sandhed i alle karikaturer.

Mange nuancer

»Det er morsomt og fint som inspiration til at reflektere over sin egen rolle her i efterårsferien. Der er nogle dynamikker i forældres måde at handle på, som er fanget meget fint her. Men ellers viser min forskning, at forældrerollen er væsentlig mere nuanceret og sammensat i virkeligheden. De fleste forældre handler, som de gør, fordi de ønsker det bedste for deres barn. Samtidig viser de også stor forståelse for resten af børnegruppen. Forældresamarbejdet er først for nylig blevet en del af læreruddannelsen, og lige nu ser vi, at der kommer mere og mere fokus på, at børnenes skolegang er et fælles ansvar for forældre og lærere,« siger Dorte Kousholt.

Hun opfordrer til at huske, at alle mennesker rummer flere nuancer, end vi umiddelbart får øje på. Men det er tilladt at more sig over karikaturerne og reflektere over, om der mon er et gran af sandhed i det.

Foto: Rikke Ahm
Vis mere


Foto: Rikke Ahm
Vis mere


Foto: Rikke Ahm
Vis mere


Foto: Rikke Ahm
Vis mere


Foto: Rikke Ahm
Vis mere


Foto: Rikke Ahm
Vis mere

Foto: Rikke Ahm
Vis mere

Foto: Rikke Ahm
Vis mere

Foto: Rikke Ahm
Vis mere

Foto: Rikke Ahm
Vis mere