DF vil have DR til systematisk til at tjekke nye programmer for skjult reklame.

Formand for Folketingets kulturudvalg og medieordfører for Dansk Folkeparti Karin Nødgaard vil nu have sat en fremadrettet stopper for mere eller mindre skjult reklame i DR-regi. Det sker efter, at Ritzau forleden omtalte flere eksempler, som mediejurister kalder skjult reklame for DR-værters egen virksomheder og dermed i strid med radio- og tv-loven.

Omtalen fik hurtigt direktør for programproduktionen hos DR Mette Bock til at love en undersøgelse af anklagerne. Men for at undgå det i fremtiden, bør DR mere systematisk tjekke alle nye programmer for, om der er skjult reklame i dem, mener Karin Nødgaard.

- DR må have en form for filter, så nye udsendelser helt automatisk tjekkes for skjult reklame. Ikke mindst i forbrugerprogrammer som have- og madmagasiner. Og så vil jeg drøfte med de øvrige partier i medieforligskredsen, om vi ikke skal sende et klarere politisk signal i fremtidige medieaftaler om, at det her ikke accepteres, siger hun.

/ritzau/