Med 110 kilometer i timen gik Tinna Mathiasens Nissan Micra pludselig i stå på Vejlefjordbroen. Hun var i færd med en overhaling og måtte på livsfarlig vis skifte til inderste vejbane, mens bilen trillede langsommere og langsommere af sted.

- Bilen rystede helt uhæmmet og ville ikke tage imod gassen. Jeg var meget bange, for der er ikke noget nødspor på broen, fortæller 26-årige Tinna Mathiasen, der var på vej hjem til Horsens fra sit arbejde som børnesygeplejerske i Kolding.

Det var dråben, der fik bægeret til at flyde over. Det var nemlig fjerde gang inden for et år, at bilen pludselig satte ud. Endnu en gang kunne hendes autoriserede Nissan-mekaniker ikke finde en fejl på bilen, der skulle være skyld i det mystiske og livsfarlige problem.

Men Tinna Mathiasen nægter at sætte sig ind i bilen igen. Den 26-årige, højgravide børnesygeplejerske føler sig ikke tryg ved, at fejlsøgningen på hendes bil endnu ikke har afsløret årsagen til bilens defekt.

- Jeg har udfordret skæbnen nok, siger hun til B.T.

Første gang Tinna Mathiasens bil satte ud i november 2008, skiftede mekanikeren hos Claus Lützhøft A/S de to tændspoler, der var brændt sammen. Der er fire tændspoler i den benzindrevne motor, som skal skabe nok elektrisk spænding til at fremkalde en gnist i tændrøret, så bilen kan køre. At tændspolerne brænder sammen, kan ske, men det er højst usædvanligt, at det sker fire gange på et år. Bilen er fra 2005, og garantien var netop udløbet, da fejlen opstod første gang.

Ingen lignende problemer

Da tændspolerne brændte sammen for tredje gang, tog værkfører ved Claus Lützhøft A/S, Lars Kildevang, kontakt til Nissan Nordic, der fortalte, at de ikke kendte til andre tilfælde, der mindede om Tinnas . Dog, fortalte de, i Israel har noget lignende fundet sted 12 gange. I Israel hjalp det at rense stelforbindelserne, så det gjorde Lars Kildevang også ved Tinna Mathiasens Nissan Micra. Men det blev ikke sidste gang, Micraen bragte Tinna Mathiasens liv i fare. Sidste gang blev i november sidste år over Vejlefjordbroen.

Endnu engang blev de sammenbrændte tændspoler skiftet, og denne gang også bilens kondensator, som måske kunne være skyld i problemerne.

- Har de tænkt sig at blive ved, indtil de har skiftet hele motoren?« spørger en frustreret Tinna Mathiasen, der lod bilen stå hos Claus Lützhøft. Hun føler nemlig, at hun sætter sit og sit ufødte barns liv i fare, hver gang hun starter Nissan Micra'en.

- Jeg kan ikke lade være med at tænke på, hvornår det sker igen, siger hun.

Hos Applus+ Bilsyn vækker Tinna Mathiasens historie også bekymring. Teknisk ansvarlig Poul Erik Christensen synes, det lyder mystisk.

Helt ekstremt

- Det er helt ekstremt. Jeg har aldrig hørt om noget lignende, siger han, da B.T. fortæller om de fire gange, Tinna Mathiasens bil gik i stå midt på vejen.

I Poul Erik Christensens ører lyder det som et elektronisk problem. Han fortæller, at nye biler som oftest er udstyret med en computer, der nærmest fungerer som flys sorte bokse. Men en fejlsøgning i computeren dækker ikke alle bilens krinkelkroge, da det giver alt for meget data at bearbejde. Han anbefaler, at Tinna Mathiasen tager bilen til en anden Nissan-mekaniker. Ikke fordi han anfægter Claus Lützhøfts kompetence, men fordi det aldrig skader med nye øjne.

- Men når der ikke har været andre tilfælde, så står man med håret i postkassen. Når det kun er én bil, er det som at lede efter den berømte nål i høstakken. Men jeg kan godt forstå kunden. Hun kan meget vel risikere, at det sker igen, siger Poul Erik Christensen.

Det var i går ikke muligt for B.T. at få en kommentar fra Nissan Nordic.