(*** TOOL, Orange Scene, Roskilde torsdag). Det var lidt ligesom hvis man havde The Dead Kennedys stående ovre i hjørnet og spille »Too Drunk To Fuck«, når man langt om længe havde lokket lystige Linda fra Leddeløse med hjem til et horisontalt dybdestudium.

Altså fedt nok, men det var måske ikke lige dér, man havde forestillet sig at høre dét soundtrack. Sagt på en anden måde: oprindeligt var amerikanske Tool programsat til at spille på den relativt intime grønne scene.

Mens det egentlig var et marginalt kendt kultorkester fra Los Angeles ved navn Guns N´Roses, som skulle have spillet på Orange scene i prime time torsdag aften.

Så aflyste Guns, de gode græd, fanden var løs, og Tool blev flyttet til Orange, hvor de - deres betragtelige talenter til trods - over hovedet ikke hørte hjemme. Og festen var forbi.

Tool spiller nemlig noget så sjældent - nej, enestående - som meditations metal, hvilket i lyset af scenen blev til murmeldyr metal. Og det på trods af den med nogen sandsynlighed bedste lyd, jeg nogensinde har hørt på Roskilde Festival.

Men det med musik til fordybelse foran Orange i den bedste spilletid virker altså ikke.

Det hjælper således som en defekt vandkanon på Blågårds Plads, når Tool for det første diverterer publikum med et kommunikationsniveau så fraværende, at det kunne få den gennemsnitlige østers til at virke som Dansk Folkepartis pressechef efter en tilfældig hånd-i-hånd gennem strøget i Flensborg, og en lyssætning på scenen, så en onsdag aften på Vibevej i Vildlede får betænkelig lighed med New Yorks Times Square ved årtusindskiftet.

Man kunne være blevet hjemme, ædt en håndfuld hardcore svampe og sat Tools bagkatalog på stereoanlægget, og man havde egentlig været lige så godt hjulpet, som hvis man tilfældigvis var i Roskilde i aftes. I og med at OPLEVELSEN Tool, live, faktisk er at ligne ved Tool på et allerhelvedes stort stereoanlæg, og så var man takket være den manglende lyssætning på scenen fri for at begynde at teoretisere over, om der overhovedet stod nogen på samme.