Skuespiller måtte sygemelde sig efter rolle som far, der misbruger sine børn.

Lige siden vi mødte ham første gang i 'Mifunes sidste sang', har Jesper Asholt været indbegrebet af den glade og flinke fyr.

Og det indtryk blev bestemt ikke skudt i sænk, da han for få år siden var med i den succesfulde tv-serie 'Nikolaj og Julie'.

Men når du fra i morgen har mulighed for at møde ham igen i biffen, skal du ikke lige regne med, at du vil finde ham sympatisk.

Hvilket 46-årige Jesper Asholt sagtens kan forstå.

'Et rædselsfuldt menneske,' kalder Asholt den far, han spiller i den nye danske prisbelønnede film 'Kunsten at græde i kor' - en rolle, der sled så meget, at Jesper Asholt gik helt ned med flaget.

- Jeg troede jo, at jeg kunne klare det. At jeg var lavet af jern. Men jeg blev fysisk syg og måtte bagefter sygemelde mig med stress, fortæller skuespilleren, der i filmen misbruger sine to børn samt tager hele sin omgangskreds som gidsel i sin søgen efter omsorg.

Presser for at få opmærksomhed
- Han er virkelig en mand, der presser for opmærksomhed, fordi han har fået for lidt som barn. Og når konen ikke vil give ham det, må børnene jo.

Filmen er bygget over Erling Jepsens roman af samme navn og udspiller sig i 70ernes Sønderjylland. Den barske historie fortælles gennem den 11-årige søn Allan, der ubetinget elsker sin far og vil gøre alt for at gøre ham glad. Inklusive midt om natten at beordre storesøster Sanne ned for at trøste far på sofaen, når han for guderne skal vide hvilken gang har truet med at begå selvmord.

- Den lægger sig jo op ad den humoristiske tone i bogen, og det tunge emne får en vis skævhed ved at blive fortalt gennem sønnens øjne, forklarer Jesper Asholt, der følte, at også han havde behov for at blive set med andre øjne.

- Ovenpå den meget populære 'Nikolaj og Julie' havde jeg det til sidst sådan, at jeg måtte spille noget tungt. Finde nogle andre redskaber i værktøjskassen. For det bliver lidt anstrengende at være den samme type hele tiden.

Men rollen som far i 'Kunsten at græde i kor' tærede godt og grundigt på redskaberne.

- To til tre dage om ugen i otte til ni timer skulle jeg befinde mig i en tilstand på sammenbruddets rand. Når far ville skyde sig, hænge sig, hylede eller græd.

Og det slider virkelig én op. Tapper stille og roligt én for energi.

Udsat for indbrud under optagelserne
Og da jeg så oveni det blev udsat for indbrud på den gård, hvor jeg boede alene under optagelserne, blev jeg virkelig hylet ud af den, fortæller Asholt, som udelukkende formåede at holde sig oppe på sin 'mavefornemmelse'.

- Det var, ligesom da jeg lavede 'Mifunes sidste sang'. Jeg vidste bare, at det, vi lavede, var fantastisk. Og den følelse kan der virkelig være langt imellem, siger Jesper Asholt, som tilmed for tiden spiller pædofil på Odense Teater.

- Så nu kan jeg vist godt snart lukke den værktøjskasse for en tid.

I hvert fald glæder jeg mig helt vildt til at skulle spille musicalen 'Chicago' på Det Ny Teater i København. Få renset lidt ud!