I USA er en epidemi sluppet løs. Det er hverken Ebola, Marburg eller Pest, der er tale om. Det er en krydderiepidemi. Og det er ikke hvilket som helst krydderi. Det er Pumpkin Spice-epidemien.

’Hvis du rejser til USA i disse dage, så er her en advarsel. Den søde lugt er ikke et kemisk udslip, den klæge smag er ikke en fejl, det lettere deliriske blik hos mange amerikanerne er ikke en psykose. Det er bare tid for pumpkin spice herovre’, sådan skriver Berlingskes USA-korrespondent Poul Høi om pumpkin spice, som han i overskriften kalder ’Pumpkin Spice Latté er for kaffe, hvad Pornhub er for kærlighed’.

Og der er tydeligvis noget om påstanden. For pumpkin spice, der oversat til dansk må betyde græskarkrydderi, er efterhånden blevet så populært i Guds eget land, at nogle taler om det som en sand epidemi.

Pumpkin spice er da også snart at finde overalt i de amerikanske supermarkeder og kølediske.

Det har den populære hjemmeside BuzzFeed også lagt mærke til. De har nemlig lavet en artikel med 25 billeder, som de mener beviser, at brugen af pumpkin spice har taget overhånd.

I billedserien kan man blandt andet finde salsa, pølser, humus, gedeost, tyggegummi, flaskevand, vodka og skumfiduser, som er tilsat pumpkin spice.

Alle skulle med på bølgen
Krydderiet begyndte vejen mod toppen af krydderihylden tilbage i januar 2003, hvor kaffekæden Starbucks begyndte at producere deres ’Pumpkin Spice Latté’.

Herfra er det kun gået én vej. Opad. Og som Poul Høi skriver:

’Resten er historie. Alle virksomheder skulle med på bølgen, og mellem 2011 og 2014 voksede salget af pumpkin spice-produkter med 79 pct., oplyser analysebureauet Nielsen. I 2014 omsatte segmentet for 2,5 mia. kr., og 2015 vil sætte alle rekorder. »Der er ingen ende på trenden,« siger analytikerne.’, forklarer Poul Høi og uddyber:

Græskar tivoli

’Og tak for det, Amerika – for derfor drukner vi nu i laks med pumpkin spice, pasta med pumpkin spice, vodka med pumpkin spice, barberskum med pumpkin spice, hundekiks med pumpkin spice, øl med pumpkin spice, margarine med pumpkin spice, shampoo med pumpkin spice, hummus med pumpkin spice ... Hyldemeter efter hyldemeter af tvivlsom smag, doven marketing og den slags produktudvikling, som går for at være spidsinnovation i Kina.’

Herhjemme i lille Danmark, hvor vi normalt er meget begejstrede for amerikanske trends, er pumpkin spice endnu ikke slået igennem. Og det er et spørgsmål, om det vil.

Men hos Starbucks kan du i hvert fald få fingrene i den drik, der startede det hele ’over there’.