Der er intet til hinder for at introducere børn for et fremmedsprog allerede i børnehaven. Sådan er holdningen i både Gentofte Kommune og Lyngby-Taarbæk Kommune, hvor børn i flere kommunale børnehaver nu lærer engelsk gennem sang og leg. Det skriver Kristeligt Dagblad.

»I Gentofte prøver vi hele tiden at være sindssygt ambitiøse på børnenes vegne. Hvis man skal udfordre enhver til toppen af sit potentiale, synes vi, at vi med vores ambitiøse indstilling til børn og skole har en forpligtelse til at gøre det bedste, vi kan. Det er vigtigt for os både at skabe et trygt miljø for børnene og at udfordre dem,« siger Pia Nyring (K), formand for Gentofte Kommunes Børne- og Skoleudvalg, til avisen.

Og andre børnehaver bør absolut ikke holde sig tilbage fra at lære børnene engelsk, lyder vurderingen fra Ole Henrik Hansen, børneforsker og ph.d. ved Institut for Uddannelse og Pædagogik, DPU, på Aarhus Universitet.

»Der er ingen grund til ikke at lære børnene engelsk i børnehaven. De skal selvfølgelig ikke decideret undervises, og de skal kunne lege, men børns evne til at lære et fremmedsprog er rigtig god, og de befinder sig i forvejen i en verden med meget engelsk, så hvorfor ikke systematisere det?« siger han til Kristeligt Dagblad.