Det var Woody Allen, der i 1977 gave Diane Keaton det helt store filmgennembrud med Oscar-vinderen ’Mig og Annie’ (Annie Hall). Og det var også Woody, der nær havde kostet Diane sit gode navn og rygte i Hollywood.

Da mesterinstruktøren af sin egen søn blev anklaget for sexovergreb, valgte Diane nemlig at støtte sin eks-kæreste. Og trods grimme ord fra Woodys børn og en anden af hans eks-kærester, Mia Farrow, er dét en beslutning, som Diane stadig står ved.

- Jeg vil ikke sige ret meget i den sammenhæng. Men Woody er en fantastisk ven. Og hvis lejligheden byder sig, vil jer gerne arbejde sammen igen, siger Diane Keaton.

Og hvorfor ikke. Anklagerne er blevet tilbagevist af både politi og andre af Mias og Woodys fælles børn. Og så var det Woody, der gav Diane chancen, der ændrede alt.

Men da hun i 1971 aflagde prøve til en rolle i Allen-filmen ’Mig og Bogart’ (Play it Again Sam), var det nær gået galt.

Diane er fem centimeter højere end Woody Allen. Det passede ikke filmcheferne. Men Woody insisterede. Han faldt øjeblikkelig for dét, han kalder Dianes ’uafhængige og stærke charme’.

Ultimative mesterværker

Samarbejdet fortsatte i mindre succesfulde Woody-film som ’Sleeper’ og ’Liv og død’. Men toppen blev nået i dét, mange anser for Woody Allens to ultimative mesterværker, ’Annie Hall’ og ’Manhattan’. Og Woody Allen fastslår selv, at hans karriere heller ikke ville have været det samme uden Diane Keaton.

- Ikke alene forstod Diane min humor og tankegang. Hun bibragte også rollerne helt nye aspekter. Og alt det, jeg skrev, blev bedre, når hun sagde replikkerne og spillede rollerne, siger Woody Allen i filmportrættet ’A Documentary’.