DR-redaktør får opbakning fra mediejurist til sin kritik af skjult reklame på DR. Direktør i DR afviser.

DR's seerredaktør, Jacob Mollerup, bliver nu bakket op i sin kritik af skjult reklame i DR af mediejurist.

Jacob Mollerup påpegede i går, at det efter hans opfattelse ikke "ser godt ud", når tv-kokken Claus Meyer i sit program "Smag på Danmark" fremhæver rederiet DFDS Seaways samt produkterne Carlsberg og Linie Aquavit, når netop Carlsberg, DFDS Seaways og Linie Aquavit er blandt hovedsponsorerne for "New Scandinavian Cooking", der står bag programmerne.

Og for mediejurist på Copenhagen Business School Søren Sandfeld er der ingen tvivl om, at Jacob Mollerup har ret i sin kritik.

- I Danmark har vi jo besluttet, at produktplacering ikke er tilladt. Derfor ser det ikke godt ud, at det tilsyneladende sker alligevel, siger han.

Hos DR mener direktør for programproduktionen Mette Bock dog ikke, at der er noget om kritikken. Hun finder det ikke påfaldende, at netop tre af hovedsponsorerne bag programmet får redaktionel omtale i udsendelserne.

- For der bliver også vist andre produkter i programmerne. Det ville være et problem, hvis det kun var de tre produkter, men det er ikke tilfældet her, siger hun.

/ritzau/