Nordjyske Medier planlægger besparelser på omkring 50 millioner kroner på grund af den økonomiske krise. Det vil gå ud over medarbejdere, siger direktør.

Den økonomiske krise rammer nu for alvor Nordjyske Medier, der skal spare ikke mindre end 50 millioner kroner. Sådan lyder det i en intern mail fra ledelsen. Administrerende direktør Per Lyngby siger til Ritzau, at mediehuset allerede har været i gang med at spare og at der skal findes ekstra besparelser nu.

- Vi er nødt til at finde ekstraordinære besparelser på 12 millioner kroner i år. De besparelser vil være redaktionelle. Der er forskellige måder at finde pengene på, men det vil betyde nedlæggelser af stillinger. Jeg kan derfor ikke afvise, at det vil koste nogle jobbet, siger Per Lyngby.

Han tilføjer, at besparelserne skal slå igennem fra 2010, men ledelsen og medarbejderne vil allerede nu holde møder. Målet er at få en afklaring inden udgangen af august.

I den interne mail får den økonomiske krise skylden. Den elendige økonomi giver nemlig færre annoncekroner og et mindre oplag.

"Der har længe været sat handlinger i gang med besparelser og optimeringer for at mindske udgifterne, men vi skal overalt i virksomheden finde yderligere vedholdende besparelser i en størrelsesorden på minimum 50 millioner kroner på årsbasis," lyder det således i mailen.

Per Lyngby tilføjer, at besparelserne vil ramme bredt, men at ingen afdelinger eller enheder skal lukkes.

/ritzau/