Marabou, Red Bull, Stimorol og Gevalia.

Fire fødevarer, der alle har det tilfælles, at de i flere af landets Netto-butikker er blevet påført et gult klistermærke, hvor der står: 'Købt i Netto'.

Det er sandsynligvis de færreste Netto-kunder, der har et særligt behov for at vise omverdenen, at de handler i discount-supermarkedet, men det er heller ikke meningen bag de gule klistermærker.

Nej, det handler faktisk om at forhindre tyverier:

»Vi har desværre oplevet en vis stigning i antallet af tyverier, der er organiserede og udføres af professionelle. Det er især det, vi kalder kioskvarer, eksempelvis Marabou-chokolade, Nescafé og energidrikke, hvor det er vores formodning, at de bliver stjålet med henblik på videresalg,« fortæller Nanna Louise Knudsen, der er kommunikationskonsulent hos Dansk Supermarked.

Og det er så der, hvor klistermærket kommer ind i billedet:

»Flere Netto-butikker har taget klistermærket i brug, der skal forhindre at populære varer som blandt andet Marabou-chokolade nappes af organiserede tyve. Klistermærket klistrer særdeles godt og er meget svært at få af. Næste skridt er, at vi i samarbejde med leverandøren kan få det trykt direkte på emballagen,« siger Nanna Louise Knudsen.

Hun oplyser desuden, at de Netto-butikker, der har benyttet klistermærket, har oplevet en markant reduktion af tyveriet.

Sidste tirsdag kunne BT fortælle, at Netto åbner 40 nye butikker, der gemmer på et helt nyt koncept. Et koncept, hvor den ikoniske gule Netto-farve næsten vil være væk. Desuden vil der være et større fokus på frugt- og grøntafdelinger i de nye butikker.