Flere danske banker og Nets oplever en stigende tendens til, at danskere bliver snydt af såkaldte abonnementsfælder, hvor virksomheder lokker med billige produkter, men ender med at hæve større beløb på kundernes konto.

Det hele sker vel og mærke uden at kunderne som regel ser skyggen at det abonnement, de har betalt for.

De seneste dage har BT således kunne fortælle om, hvordan virksomheden Weneverloseit.com snyder kunder ved at udgive sig for at være henholdsvis Netflix og Spotify og tilbyde et abonnement på tre måneder til bare fem kroner. Efterfølgende har kunderne ikke modtaget et abonnement, men til gengæld er der blevet trukket 400 kr. fra deres konto.

En stigende tendens

Og hos Danske Bank oplever man lige nu, at flere bliver snydt af denne form for såkaldte abonnementsfælder, fortæller Peter Kjærgaard pressemedarbejder i Danske Bank.

»Lige nu ser vi en stigende tendens til, at folk får hævet beløb gennem de her abonnementsfælder, og der er ingen tvivl om, at der er banditter derude, der leder efter huller på især kortområdet,« forklarer Peter Kjærgaard.

Artiklen fortsætter under billedet.

Det er mails som denne, der snyder flere danskere til at falde i abonnementsfælder.
Det er mails som denne, der snyder flere danskere til at falde i abonnementsfælder.
Vis mere


Han understreger, at fælderne kommer i flere former.

»De sætter alle mulige modeller op. En af de modeller, vores folk i fraud-afdelingen møder lige nu, er den version, hvor man med meget små beløb forsøger at lokke folk til at binde sig til større betalinger. Men der er mange andre metoder,« siger Peter Kjærgaard og understreger, at Danske Bank indberetter sagerne til kortselskaberne med det samme, og at kunderne altid vil få deres penge igen, når der er tale om misbrug.

Jyske Bank: Det udvikler sig voldsomt

Hos Jyske Bank oplever man også, at flere og flere kunder bliver snydt af abonnementsfælder, og hvor det før har været mere åbenlyst falske firmaer, udgiver mange sig nu for at være kendte tjenester.

»Det er uden tvivl noget, vi ser det rigtig meget. Det værste er, at indtil nu har det været firmaer, kunderne ikke kendte til: Slankepiller eller Nike-sko til en uhørt billig pris. Men det vi ser nu er, at de her virksomheder udnytter anerkendte firmaer, og det gør, at kunderne er i god tro. De tror, de har købt et Spotify-abonnement,« forklarer Katrine Bak Primdahl, Head of Cards and Payments hos Jyske Bank.

Hun forklarer, at de sågar selv har ansatte, der er blevet snydt, så er man som kunde i samme situation, skal man ikke føle sig dum – snyderne er simpelthen bare blevet bedre.

»Vi har set problemet udvikle sig over tid, for det er svært at fange dem, før nogen går i fælden, og vi ser bare, at virksomhederne flytter og laver noget nyt. Det udvikler sig voldsomt lige nu, så vi er i tænkeboks om, hvordan vi kan hjælpe vores kunder bedst muligt,« siger Katrine Bak Primdahl.

Vær ekstra mistroisk

Virksomheden Nets står for kortspærringer i Danmark, og her kender man også til abonnementsfælderne, som kunderne falder i via det, Nets kalder ’phishingmail. Man kender også til flere konkrete anmeldte sager vedørende virksomheden weneverloseit.com, men kan ikke udtale sig om den konkrete sag, da den efterforskes.

Generelt opfordrer både Nets og banker dog danskerne til at være ekstra mistroiske og tjekke virksomhederne, inden man tilmelder sig noget.

»Som forbruger skal man være opmærksom på, at IT-kriminelles forsøg på misbrug via phishing-mails opleves i stigende grad, og hvis et tilbud er for godt til at være sandt, så kan det være, at det ER for godt. Men det kan være svært som forbruger, og man skal hele tiden holde øje og være mistroisk. Tjek om URL’en ser troværdig ud, er der stavefejl på siden? Er sproget godt? Tjek virksomhedens Facebook-side. Man kan også med fordel gå ind på den originale hjemmeside og se, om Netflix selv skriver om den pågældende kampagne. Hvis der er sådan et godt tilbud, vil mange skrive det på deres hjemmeside,« forklarer Ulrik Marschall, Press Officer hos Nets.

Hvis du oplever problemer med abonnementsfælder, skal du kontakte din bank og spærre dit kort, ligesom du gennem din bank kan få refunderet beløbet, når der er tale om misbrug.