Han blev beskyldt for at tage 238 intetanende og uskyldige mennesker med sig i døden - med fuldt overlæg. Nu giver en ny teori om MH370s forsvinden oprejsning til piloten Zaharie Ahmed Shah. For måske var han ikke ude på en vanvittig selvmordsmission. Måske forhindrede han i virkeligheden, at mange flere mennesker mistede livet.

Det er mere end to et halvt år siden, at flyet MH370 fra Malaysia Airlines pludselig forsvandt i Det Indiske Ocean, mens det var på vej fra Kuala Lumpur i Malaysia til Beijing i Kina.

Siden har det ikke skortet på teorier og gisninger om, hvad der skete i de sidste skæbnesvangre timer og minutter ombord på flyet. Mange giver piloten skylden og hævder, at han styrtede flyet med vilje, fordi han var ulykkelig over en forestående skilsmisse.

Nu hævder en ny teori imidlertid, at piloten i virkeligheden er en helt. Da han opdagede, at der ikke var noget at gøre, og at flyet ville styrtet, sørgede han nemlig for at styre ud over åbent hav, så det ikke ramte tæt beboet område. Det mener den australske flyentusiast Michael Gilbert, som har brugt de seneste 18 måneder af sit liv på at efterforske styrtet. Det skriver flere udenlandske medier - blandt dem det australske netmedie Crikey.

Malaysia Airlines Flight MH370's kaptajn, Zaharie Ahmad Shah, har tidligere været mistænkt for at styrte flyet med vilje. Nu peger ekspert på, at han måske i virkeligheden er en helt.
Malaysia Airlines Flight MH370's kaptajn, Zaharie Ahmad Shah, har tidligere været mistænkt for at styrte flyet med vilje. Nu peger ekspert på, at han måske i virkeligheden er en helt. Foto: EYEPRESS/SIPA
Vis mere

Et af problemerne med MH370 har været at forklare, hvorfor det fløj over 100 kilometer i den forkerte retning. Efterforskningen viser, at flyet afbrød sin planlagte rute og styrede den helt modsatte vej, før det forsvandt i havet.

Derudover kastede det mistanke på piloten, at flyets transponder og satellitsystem blev afbrudt.

Gilbert fandt imidlertid ud af, at den flytype, som fløj på ruten MH370, har dårlig historik med øget risiko for brand i varmeapparater til forruden. Derfor tror han, at der udbrød brand i cockpittet, og at kommunikationssystemet brød sammen. Derfor valgte piloten at søge væk fra beboede områder og anden flytrafik og lade det løbe tør for brændstof over den sydlige del af Det Indiske Ocean.

»En brand i en forrude-varmer kan forklare både tabet af transponder-signalet og afbrydelsen af satellit-kommunikationen,« lyder Gilberts hypotese.

Flyentusiasten mener, at piloten først forsøgte at slukke ilden, men da det stod klart, at det ikke var muligt, valgte han at flyve flyet til det mindst befolkede område.

»Jeg tror, at piloten så valgte at gøre, som mange piloter i katastroferamte fly har gjort i fortiden, styre det til områder fri for mennesker,« siger Gilbert.

En australsk flyentusiask kommer med ny spændende teori om årsagen til MH370s forsvinden. I Malaysia og Kina venter de pårørende stadig på svar på, hvad der skete med deres kære i katastrofen.
En australsk flyentusiask kommer med ny spændende teori om årsagen til MH370s forsvinden. I Malaysia og Kina venter de pårørende stadig på svar på, hvad der skete med deres kære i katastrofen. Foto: KIM KYUNG-HOON
Vis mere

Efter et stykke tid løb flyet tør for brændstof og styrtede omkring 200 kilometer væk fra det område, hvor man nu leder efter det, lyder teorien.

Den britiske avis Daily Mail har også set på sagen og har forholdt Gilberts teori for den amerikanske ekspert i flysikkerhed, John Cox.

»Han har gennemgået meterialet grundigt, lige som så mange andre har,« lyder det fra Cox.

»Men det er værd at overveje (Gilbers teori, red.), fordi han er meget omhyggelig i sin research,« tilføjer han.

Michael Gilberts teori passer også meget godt med konklusionerne i den rapport, som blev offentliggjort i starten af november. Her kom det frem, at flyet endte i et såkaldt 'dødsdyk', da det styrtede.

Eftersøgningshold leder stadig efter rester af flyet i et enormt område i den sydlige del af Det Indiske Ocean. Myndighederne overvejer lige nu, om eftersøgningen skal udvides i det nye år.