Trods skolereformens formål om det modsatte forkorter en lang række skoler elevernes dage, viser en rapport.

Selv om skolereformen, der trådte i kraft for fem år siden, ville sikre skolebørn længere skoledage, går mange skoler i den modsatte retning.

Det skriver Jyllands-Posten.

En rapport fra Undervisningsministeriet viser, at 64 procent af skolerne forkorter skoledage for elever i 1.-3. klasse. I 2010 var det kun tilfældet på 30 procent af skolerne.

I 4.-9. klasse er der 74 procent af skolerne, som gør dagene kortere.

Det kan skolerne gøre ved, at der indsættes to lærere i klassen i nogle af timerne i stedet for en.

Både inden og efter at skolereformen trådte i kraft, har den mødt kritik fra blandt andre forældre for at gøre for stort et indhug i børnenes fritidsliv.

Alligevel mener Claus Hjortdal, der er formand for landets skoleledere, at reformen giver mulighed for at bryde med den sociale arv.

- Børn har i dag meget skæve forudsætninger, når de begynder i skole, og de børn, som aldrig har læst en bog med deres forældre, er bagud i forhold til dem, der kommer fra et hjem med en stor bogreol.

- Og de elever, som er bagud, har bestemt ikke brug for, at skoledagen forkortes igen, siger han til Jyllands-Posten.

Udviklingen kommer dog ikke bag på Claus Hjortdal, da flere politikere har kritiseret lange skoledage, mens kommunerne ifølge ham ikke stiller den økonomi til rådighed, som det kræver at gennemføre de længere dage.

Det fører dog til, at lærere får svært ved at løfte opgave om inklusion i skolen.

Anders Bondo Christensen, der er formand for Danmarks Lærerforening, mener, at udviklingen er meget positiv. Intet tyder ifølge ham på, at de længere skoledage fører til dygtigere elever.

- Den længere skoledag binder mange ressourcer på skolerne, så hellere færre timer og bedre kvalitet i undervisningen, siger han til Jyllands-Posten.

Selv hvis skolerne fik flere penge, ville Anders Bondo Christensen ikke ønske at bevare de længere dage.

Det har ikke været muligt for Jyllands-Posten at få en kommentar fra børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkranz-Theil.

/ritzau/