Ingen har nogensinde før forsøgt sig med en bjærgning magen til den, der venter Costa Concordia.

Hvordan hæver man et 290 meter langt krydstogtskib, som ligger og hviler på havets klippebund?

Det spørgsmål er bjærgningseksperterne fra selskabet Tital Salvages ved at have fundet svaret på. Firmaet anses for at være blandt verdens mest erfarne indenfor komplicerede bjærgninger, og sammen med det italienske selskab Micoperi skal de stå for den nervepirrende operation.

- Nej, vi har ikke en backup-plan. Vores plan skal fungere, sagde vicedirektøren for Titan Salvages, Richard Habib, da han præsenterede bjergningsplanen i april.

- Den bjærgningsmetode, vi har valgt, er den dyreste løsning. Det havde været meget billigere at skære skibet op og fjerne stykkerne en af gangen. Men det ville have skabt store miljøproblemer, siger Alessandro Vettori, der har arbejdet for rederiet Costa Crociere i ti år, ifølge svenske Dagens Nyheter.

Med 4.229 passagerer og besætningsmedlemmer om bord sejlede Costa Concordia ud i Middelhavet 13. januar 2012. Krydstogtet gik gennem det vestlige middelhav, til blandt andet Barcelona, Palma de Mallorca og Palermo.

Men turen nåede ikke længere end til øen Giglio. Omkring kl. 21.45 ramte skibet en klippe med så voldsom kraft, at der opstod en 49 meter lang flænge i skroget.

Langsomt kæntrede kæmpeskibet og sank delvist med en slagside på cirka 65 grader. 32 personer omkom.

Ifølge planen skal Costa Concordia være helt forseglet og sikret inden udgangen af august. I december skal skibet så være rettet op, og ifølge bjærgningsplanen skal de til den tid påmonterede sænkekasser tømmes for vand, så Costa Concordia igen bliver flydende i løbet af januar.

På trods af den voldsomme opgave er Alessandro Vettori helt tryg.

- Det er rigtigt, at noget som dette aldrig er blevet gjort før. Men vores detaljerede plan skal nok virke. Vejr og eventuelle vinterstorme kan ikke sætte en kæp i hjulet. Middelhavet er ikke Nordsøen, siger han.