I dag fejrer DR 90 års fødselsdag. BT har bedt journalist Ole Stephensen skrive en personlig jubilæumhilsen til mediegiganten

Første gang, jeg blev smidt ud af Danmarks Radio, var i 1967. Det var ikke en historie, der gav de store overskrifter i de trykte medier, men det var dramatisk for mig. Jeg var ikke ked af at blive smidt ud, for jeg brød mig ikke meget om det arbejde, jeg havde. Til gengæld var jeg med mine 11 år glad for den beskedne ugeløn på omkring 40 kr., selvom det allerede dengang ikke var ret mange penge.

Sagen var, at min stemme gik i overgang ret tidligt, og en stemme i overgang kunne ikke bruges i Statsradiofoniens Drengekor, som jeg var fuldgyldigt medlem af. Og i øvrigt var jeg på kant med korets stifter og leder, Henning Elbirk, der ikke brød sig om mit – efter datidens forhold – lange hår.

»Publikum skal jo nødigt tro, at det er pigekoret, det her,« sagde han vredt til mig under en kirkekoncert.

Verdens bedste børne-tv

Måske var den slags lidt gammeldags holdninger også forklaringen på, at Statsradiofoniens Drengekor blev opsagt af Danmarks Radio i 1968, nogenlunde samtidig med ungdomsoprørets indtog på universiteterne, og kun ét år før koret kunne fejre sit 50 års jubilæum.

Fyringen blev i øvrigt foretaget af Børne- og Ungdomsafdelingens nytiltrådte chef, Mogens Vemmer, der vist hellere ville bruge pengene på ’P4 i P1’ og på det, der senere skulle blive døbt ’Verdens bedste børne-tv’.

Mogens Vemmer var på mange måder udtryk for den lidt fandenivoldske, kreative holdning, der prægede udviklingen i Danmarks Radio i de år, hvor mange af topfolkene kom fra skoleverdenen.

Økonomisk kreativitet

Da forsøget med en statsradiofoni blev sat i sving i 1925, og Statsradiofonien for alvor blev en permanent institution året efter, var det med kammersanger Emil Holm ved styrepinden. Hvis vi skal overføre Emil Holms kompetencer til i dag, burde det nok være Kim Larsen, der sad i generaldirektørens stol, sekunderet af Uffe Holm som mediedirektør. Så kunne Linda P. være chef for Ungdomsafdelingen.

Men selvfølgelig har DR gennemgået en udvikling, der på mange måder ligner andre dele af samfundets vigtige funktioner. Så i dag sidder DJØFerne Michael Christiansen og Maria Hørby Rønn solidt i såvel formandssadlen som generaldirektørsadlen. Og det er så som så med den fandenivoldske kreativitet på det kunstneriske område – kreativiteten eksisterer vist mest på den økonomiske platform, jf. grandprix-skandalen.

Professorperioden var Danmarks Radios første tid. Det var med foredragsudsendelser, hvor lærde folk uddannede lytterne. Det blev indimellem noget højpandet, så hvad var mere naturligt end at lade skolelærerne tage over, skarpt fulgt af journalisterne.

Da jeg anden gang stiftede bekendtskab med Danmarks Radio, var det ikke, fordi jeg blev smidt ud, men fordi jeg ikke kunne komme ind. Det var i 1981. På det tidspunkt var det en journalist, der var chef for TV-Avisen, nemlig Hans Morten Rubin. Ulla Terkelsen var redaktionschef, og jeg var ansøger til en stilling som reporter på TV-Avisen.

Jeg gik til skærmprøve, hvor jeg skulle interviewe informationschefen for Danida, Klaus Laursen. Interviewet gik godt, og jeg fik senere at vide, at min skærmtest også var gået godt. Men Hans Morten ville ikke have mig inden for dørene, fordi min bror (Erik Stephensen, red.) i forvejen var ansat på TV-Avisen, og jeg var meget ung.

Monopol blev brudt

»Det vil lugte for meget af nepotisme,« sagde han og fortsatte:

»Gå ud og prøv noget andet, Se og Hør eller Ude og Hjemme, jeg er ligeglad, bare prøv noget andet.«

Jeg var 25 år på det tidspunkt, og delvis grounded i mit journalistjob i den socialdemokratiske presse, fordi den politiske redaktør mente, jeg flirtede for meget med kommunisterne.

Hans Morten Rubins nej åbnede imidlertid nye muligheder. For der var andre i huset, der godt kunne bruge mig. Der gik ikke ret lang tid, før jeg fik en opringning fra en person, der skulle komme til at betyde meget for mit videre liv i tv-branchen. Det var tv-produceren Peter Herforth.

Alle kom fra ’Lørdags Kanalen’

Han havde øgenavne som ’Den bestøvlede kat’, fordi han altid gik i cowboystøvler, og ’Peter Røg’ på grund af sin forkærlighed for at forstærke lyseffekten i musikproduktioner med voldsom røg. Det er aldrig gået af mode siden. Peter var blevet producer på et program med de to stærkeste værter i dansk tv nogensinde, Hans Georg-Møller og Gregers Dirckinck-Holmfeld. Programmet hed ’Lørdags Kanalen’ – det blev inspirationskilde til ’Eleva2ren’, der gik i luften på TV2, da DRs monopol blev brudt i 1988. Og hjernerne bag ’Eleva2ren’ kom alle fra ’Lørdags Kanalen’, Jørgen Koldbæk, Karen Thisted, ’Den bestøvlede kat’ og mange andre, inkl. mig selv, sagde hunden.

DR gik nærmest i sort

Danmarks Radios tv gik nærmest i sort, da monopolbruddet var en realitet. Gamle venner blev fjender, med den tidligere Radioavis-chef Jørgen Schleimann og Ulla Terkelsen i spidsen.

Og på underholdningssiden skete der absolut intet, før den relativt nyudnævnte DR-underholdningschef, Jarl Friis-Mikkelsen, i midten af 90erne indkøbte rettighederne til verdens bedste underholdningsprogram, ’Husk lige tandbørsten’, og hyrede en relativt ukendt vært fra Mogens Vemmers afdeling, Casper Christensen. Og så ved vi vist alle, hvad vi taler om. Siden har Danmarks Radio haft stort held med indkøbte formater, men bortset fra tv-drama har det været så som så med selv at hitte på noget.

Nu har jeg skrevet mig varm og kunne have lyst til at blive ved, men jeg skal jo slutte på et tidspunkt, og det vil jeg gøre med at ønske vores alle sammens Danmarks Radio tillykke med de 90 år.

DR har været igennem professor-, skolelærer- og journalistperioden, og er i gang med sin DJØF-periode. Lur mig, om ikke vi snart går ind i håndværkerperioden og får ’Bonderøven’ som ny generaldirektør. Det vil være nyskabende.

Ole Stephensen

Journalist og forfatter

Konsulent på dk 4

Indehaver af Hundeshoppen.dk

Ole Stephensen er født 26. oktober 1955.

Han er uddannet journalist og var i mange år kendt for sit parløb med Jarl Friis-Mikkelsen i Walter og Carlo-filmene. Han har desuden medvirket i andre film, senest ’Slip hestene løs’ af Erik Clausen. Var indtil 2009 studievært på ’Go’morgen Danmark’ på TV 2.

Er bror til journalist Erik Stephensen.

Ole Stephensen har siden 2011 boet i Vangede, hvor han sammen med sin kone har åbnet butikken ’Hundeshoppen’ og www.hundeshoppen.dk med ting til hunde & katte.Derudover er han indehaver af produktionsselskabet Special Assignments Aps i Gentofte og på Vesterbro i København. Selskabet producerer undervisnings- og reklamefilm, udgiver bøger. Ole Stephensen har skrevet bøgerne, »Stormudsalg«, »Rød K(l)ogebog«, »Blå K(l)ogebog« og »Tænk - jeg vandt«. Han har sit eget talkshow på tv-kanalen DK4, hvor han også producerer et fælles talkshow med tv-værter Dina Al-Erhayem.