Flere danske banker vil lære små børn om tal og penge med gratis undervisningsmateriale. Husk det i virkeligheden handler om markedsføring, siger Forbrugerrådet

Danske Bank vil lære fremtidens bankkunder - små børn - om penges værdi. Banken er nu klar til at lancere hjemmesiden Pengeby.dk, som gennem leg og spil skal give børnene en forståelse af, hvor penge kommer fra, og hvilken værdi de repræsenterer, blandt andet med undervisningsmateriale beregnet til folkeskolen. Og det er fint nok, mener Forbrugerrådet, som dog opfordrer både forældre og lærere til at huske på, at der står kommercielle interesser bag.

Forbrugerrådets formand, Camilla Hersom, mener ikke, at man skal være blind for, at bankerne selvfølgelig tager sådanne initiativer, fordi de gerne vil have flere kunder i butikken.

- Det kan sagtens være et oprigtigt ønske om at uddanne vores børn og unge, men det er selvfølgelig også et markedsføringstiltag fra banken. Men man kan sige, at i Danske Banks tilfælde er det markedsføring på en god måde, fordi man holder sig inden for reglerne. Siden er, så vidt jeg kan vurdere, renset for skjult reklame, logoer og andre ting som er forbudte, når man henvender sig til børn og unge på denne her måde, siger Camilla Hersom til Ritzau.

Også Arbejdernes Landsbank vil være med til at gøre de mindste fortrolige med tal. På bankens egen hjemmeside har de skabt et såkaldt online børneunivers, hvor de yngste blandt andet kan øve tabeller og regnestykker. Øvelserne henvender sig primært til børn i alderen 5-12 år.

/ritzau/