Var det noget med en faux pelscape og en fjer i hatten i stil med enkegrevinde Grantham? Eller dramatisk, rødt velourtapet som det, der pryder væggene i Lady Mary Josephine Crawleys boudoir? Om kort tid lanceres en myriade af merchandise inspireret af serien 'Downton Abbey'.

NBC Universal og Carnival Films nostalgiske kostumedramaserie - 'Downton Abbey' - går sin sejrsgang på fladskærme over hele verden.

Fjerde sæson af den bagstræberiske familieodyssé, der kredser om den aristokratiske Crawley klan, optages lige nu på Highclere Castle i Berskshire og er sat til at få premiere i England til september. Nogenlunde samtidig lancerer produktionsselskabet en syndflod af merchandise i seriens opulente post-Edwardianske stil.

- Vi lancerer en lang række produkter i år. Alt fra mode, tilbehør, interiør, møbler til tapet, skønhedsprodukter og brevpapir, siger seriens producer, Gareth Neame, til Vanity Fair.

Ingen spiller svigermødre fra helvedet så overbevisende som Shirley MacLaine og Maggie Smith...
Ingen spiller svigermødre fra helvedet så overbevisende som Shirley MacLaine og Maggie Smith...
Vis mere

Udstyrsstykket - 'Downton Abbey' - der tager sit afsæt to år før første verdenskrig (1914) bryder ud, rullede hen over skærmen for første gang i England i 2010. Men først nu er produktionsselskabet klar til at kapitalisere på seriens succes.

- Ingen har lyst til at lancere produkter, hvis serien bliver et flop. I detail-terminologi, så lancerede første sæson serien og brandet og anden sæson stadfæstede det. Serien toppede først i USA i år, da tredje sæson sluttede i USA. Det er meget sjældent, at et britisk drama har så meget detail potentiale og merchandise værdi, siger Neame.

En præcis dato for lanceringen af produktionsselskabets 'Downton Abbey' merchandise er endnu ikke fastlagt (www.nbcuni.com).

Briternes svar på 'Matador' blev vist for første gang i Danmark i foråret 2011 på DR1.