B.T. mener: Den ny transportminister sætter sig i regeringens varmeste stol fra dag ét.

____simple_html_dom__voku__html_wrapper____>____simple_html_dom__voku__html_wrapper____>Der var fri taletid til jernbaneforbundets formand, Ulrik Salmonsen, da han på flere tv-kanaler tirsdag aften i alvorlige vendinger fortalte om de dramatiske nedskæringer, der ville kunne ramme DSB. Op mod 1000 lokomotivførere og togførere kunne risikere at miste deres job. Hver anden togafgang indstilles.

Sådan tolkede i hvert fald den oprørte forbundsformand en rapport, som eksterne konsulenter i samarbejde med Finans- og Transportministeriet har udarbejdet om DSB efter uroen i DSBFirst, der kostede omkring 800 mio. kr.

Dansk Jernbaneforbund lod bomben springe – og satte dagsordenen – på et tidspunkt, hvor en ny regering er ved at finde sammen. Og hvor den kommende transportminister kan se frem til at tage plads i regeringens varmeste stol med alvorlige økonomiske problemer, stålsatte fagforeningsfolk og hårdt prøvede passagerer at forholde sig til.

Paradokset er, at selv om stadig flere passagerer stiger på togene, går det den modsatte vej med indtjeningen. Det seneste halvårsregnskab viste, at DSB havde et underskud på 67 mio. kr. før skat.

Man behøver ikke være professor i økonomi for at forstå, at de røde tal kalder på handling. Og at det nok kommer til at gøre ondt.

Siden er jernbaneforbundets dramatiske fremstilling af konsulent-rapporten blevet suppleret med oplysninger om de DSB-ansattes arbejdstider og løn.

Den korte version af den historie er, at det kørende personale tjener for meget og arbejder for lidt. Ifølge rapporten kører en gennemsnitlig lokomotivfører tog i blot 1 time og 45 minutter i løbet af en gennemsnitlig arbejdsdag.

Arbejdstiden skal derfor ’reguleres’, så DSB kan nærme sig den effektivitet, som konkurrenterne kan præstere, lyder rapportens anbefaling.

Spørger man jernbaneforbundets formand, hvad han siger til det, taler han om en ’krigserklæring’ mod de ansatte, der ifølge ham ligger ’vandret i luften’ for at få trafikken til at hænge sammen.

Værsgo. Så er der lagt op til et nyt slagsmål om DSB.

I foråret blev der under stor dramatik skiftet ud i toppen, og nu kommer snart en ny minister til. De åbenlyse økonomiske problemer i DSB kalder på en langsigtet strategi for togdriften i Danmark.

Det er meget muligt, at ændrede arbejdstider skal indgå i en modernisering og effektivisering af virksomheden DSB.

De faglige organisationer har traditionelt stået stærkt i forholdet til DSB – de må indstille sig på forandringer. Og medvirke til dem.

Der har været alt for meget totalteater i DSB. Til det samlede billede hører også fejlslagne udlandseventyr og skandale-indkøb af materiel.

Nu skal der ryddes op. Flere private operatører skal være velkomne på skinnerne – som led i et forsvarligt udbud.

Kollektiv trafik er en mærkesag for den nye regering, som nu skal vise, at den er i stand til at træffe holdbare og modige beslutninger til gavn for de mange danskere, der dagligt er afhængige af offentlig transport.