Eleverne bør tage de nationale test i læsning på tid, mener læseforsker. I dag er der ikke nok svære opgaver, blandt andet fordi eleverne kan bruge al den tid, de ønsker.

De nationale test i læsning skal på sigt ændres, så der bliver flere udfordringer for de dygtigste læsere.

Som testene er udformet i dag, mangler der svære opgaver i de læsetest, som eleverne skal gennemføre fire gange i løbet af deres skolegang.

I 2. klasse er der ikke én eneste opgave i den kategori, der skal udfordre de ti pct. af eleverne, der læser bedst, mens der på de øvrige klassetrin kun er et par meget svære opgaver.

Problemet med testene er i dag, at eleverne kan bruge al den tid, de har brug for, til at løse opgaverne, og at eleverne ved at gætte i multiple-choice-opgaverne har meget stor sandsynlighed for at gætte rigtigt, mener læseforsker Holger Juul fra Københavns Universitet, som Undervisningsministeriet har bedt vurdere opgaverne.

»Der er tale om multiple-choice-opgaver med typisk fem svarmuligheder, hvoraf den ene er rigtig. Hvis en hel klasse svarer tilfældigt på opgaven, gætter 20 pct. rigtigt, og det er dobbelt så mange, som hensigten er med de svære opgaver, som kun ti pct. skal kunne klare. Det er en meget indlysende grund til problemerne med at fremstille svære opgaver, som man ikke har været tilstrækkelig opmærksom på,« siger Holger Juul, der anbefaler flere opgaver, hvor eleven skal svare rigtigt på to spørgsmål for at få opgaven rigtig. Samtidig bør opgaverne gennemføres på tid, så opgaven kun er rigtig, hvis den besvares inden for et bestemt tidsrum.

»Når eleverne har ubegrænset tid, er det svært at lave tilstrækkeligt svære opgaver. Det er ærgerligt, at et så kostbart projekt har valgt at leve med den tekniske begrænsning, at svartiden ikke indgår som en del af vurderingsgrundlaget,« siger Holger Juul.Sikker bedømmelse

Kontorchef Tine Bak fra Kvalitets- og tilsynsstyrelsen i Undervisningsministeriet oplyser, at styrelsens opgavekommission nu er i fuld gang med at supplere opgavebanken, så der i højere grad er opgaver, der også udfordrer de dygtige elever.

Blandt andet arbejder man med på sigt at ændre testene, så eleverne skal besvare opgaverne på tid, ligesom det overvejes, om de dygtigste elever skal have opgaver for ældre klassetrin.

Hun understreger dog, at der allerede i dag er mange opgaver, hvor eleverne skal svare på to spørgsmål, sådan som Holger Juul foreslår, ligesom hun kalder testens bedømmelse af elevernes niveau for sikker.

»Vi har inddelt spørgsmålene i fem kategorier efter sværhedsgrad, men det har ingen betydning for sikkerheden i bedømmelsen af eleverne, at der ikke er opgaver i den sværeste kategori. De ti pct. dygtigste kan snildt blive udfordret af opgaver i de lavere niveauer. Konsekvensen for de dygtigste læsere er mere, at de ikke får så stor variation i opgaverne som elever på et lavere niveau, og ganske få elever vil være så dygtige, at de tømmer opgavebanken,« siger Tine Bak.Lærere vil have nye test

Holger Juul roser selve ideen bag de IT-baserede nationale test, der er adaptive, således at sværhedsgraden tilpasser sig den enkelte elevs niveau. Men det gik for hurtigt med at indføre testene på alle skoler.

»Problemet er, at man indførte testene i fuld skala på alle skoler. Man skulle have gået langsommere frem og først indført det gradvist på flere skoler, når man havde fået alt til at virke,« siger Holger Juul.

De nationale test skal evalueres i 2013, og formanden for Danmarks Lærerforening, Anders Bondo Christensen, mener, at politikerne skal bruge evalueringen til at ændre testene fundamentalt.

»Jeg kan ikke se, at vi med de nationale test har fået et redskab, som vi kan bruge til at forbedre undervisningen. Vi skulle tage konsekvensen nu og udvikle de nationale test til diagnostiske test, som vi kan bruge i de ældre klasser, hvor vi i dag mangler test, som faglærerne kan bruge til at undersøge, hvor godt eleven læser for eksempel fysikfaglige eller matematikfaglige tekster,« siger Anders Bondo Christensen.

Tine Bak oplyser, at Undervisningsministeriet gennemførte et pilotprojekt forud for den første egentlige testrunde. Undervisningsminister Christine Antorini (S) ønsker ikke at kommentere problemerne med de nationale læsetest.