Krisen giver os smag for konserves. I al fald er salget af fisk på dåse steget med 40 procent.

Salget af torskerogn, makrel og tun på dåse er steget med 40 procent. Det skriver NORDJYSKE.

Den økonomiske krise får os til at spare. Det betyder blandt andet, at fiskekonserves er blevet særdeles populært. Fiskefabrikken Amanda Seafoods i Frederikshavn salg af fiskekonserves er steget med ikke mindre end 40 procent i løbet af første halvår.

- Væksten er størst på det danske marked, og det er der flere gode grunde til, mener Amandas Seafoods' direktør Jesper Kold Sørensen til Nordjyske..

Han giver finanskrisen en del af ære for fremgangen.

- Det virker, som om danskernes prisbevidsthed er blevet større, og fiskekonserves er sunde produkter, som forbrugerne har råd til. Vi har jo også set, at discountbutikkerne har oplevet en større kundetilstrømning, og den samme tendens gør sig gældende ved vores basisprodukter som torskerogn, makrel og tun, siger Jesper Kold Sørensen

Den voldsomme vækst betyder, at Amanda Seafoods, som ligger i Frederikshavn, nu venter at nå en omsætning på 110 millioner kroner i år. I 2008 var omsætningen 78 millioner kroner.