KOMMENTAR

Disse linjer blev på grund af avisens deadline (avisen til mandag, red.) skrevet lige inden starten på USAs Grand Prix. Derfor mangler jeg selve kulminationen på en lang, varm uge i Texas, men generelt har det – også uanset slutresultatet – været en god weekend for Kevin Magnussen.

Resultatet under kvalifikationen var skuffende, men det skyldtes et helt specifikt problem, der – hvordan skal jeg formulere det - antyder, at teamet er ved at komme i bund med reservedelslageret. Det var ikke Magnussen, der pludselig havde glemt, hvordan man kører Formel 1.

Der er ingen, der vil sige noget officielt, men det virker, som om Magnussen er rykket tættere på en kontraktforlængelse. Intet er sikkert – Formel 1 er verdens hurtigste sport og alt kan ændre sig med 300 km/t – men meget tyder på, at Renault-ledelsen har indset, at Magnussen er det bedste alternativ.

Man ville hellere have haft Stoffel Vandoorne, Sergio Pérez eller Carlos Sainz Jr., men de er alle bundet til andre team. Forsøget på at vriste Valtteri Bottas fri af Williams blev opgivet i løbet af weekenden, og dermed er feltet af potentielle Nico Hülkenberg-teamkammerater for 2017 reduceret til Magnussen, Jolyon Palmer og Esteban Ocon.

Palmer har forbedret sig markant i løbet af sæsonen, men er ikke i danskerens klasse og virker uanset en flot formfremgang til at være ude af billedet. Ocon er stadig en reel mulighed, og der blev her i Austin holdt møder mellem Renault og Mercedes om den unge franskmands fremtid. Intet er afgjort, og Ocon kan stadig udbremse Magnussen i kampen om det ledige Renault-sæde.

Visse Renault-ingeniører presser på for at fortsætte med Magnussen, for danskeren kender teamet, og kontinuitet er en vigtig faktor i den genopbygningsfase, teamet er i gang med. Ocon har hverken Magnussens erfaring eller tekniske indsigt og ligner i alle tilfælde en kører, der vil have godt af endnu et læreår uden for det rampelys, der uvægerligt vil ramme en fransk Renault-kører.

Derfor er Kevin Magnussen – igen – det oplagte 2017-valg for Renault, og en bekræftelse kan komme i løbet af kort tid.

Men det er ikke kun gode nyheder. Jeg hører nemlig også, at Kevin Magnussen kun er udset til at være en midlertidig løsning for Renault. Carlos Sainz Jr. har angiveligt indset, at hans fremtidige muligheder i Red Bull-familien er begrænsede, for Max Verstappen og Daniel Ricciardo ser ud til at fortsætte på ’førsteholdet’ i en årrække.

Efter tre år på energidrikgigantens ’andethold’, Toro Rosso, skal Sainz Jr. videre, og han er allerede tæt på en Renault-kontrakt for 2018.

Den slags langsigtet luksus har Kevin Magnussen ikke råd til. Hvis – og det er stadig ikke sikkert i det kaotiske kører-marked, der har præget eftersommeren 2016 – han får tilbudt en 2017-kontrakt med Renault, slår han naturligvis til.

Så er han sikret endnu en sæson, hvor han kan vise, at han fortjener en langsigtet fremtid i Formel 1. Og det vil ske i direkte kamp med Nico Hülkenberg, der netop er den anerkendte topkører, Magnussen har efterlyst som teamkammerat. Han kørte lige op med Jenson Button hos McLaren i 2014 og kørte fra Jolyon Palmer i 2016, men de to englændere bliver af vidt forskellige årsager ikke anerkendt som ultimativt hurtige.

Det har frustreret Magnussen, at hans gode præstationer mod Button og Palmer ikke har fået den anerkendelse, de har fortjent, men det ændrer sig i 2017: Hvis han får Nico Hülkenberg som teamkammerat, får han en stor chance for at vise sit værd.

Og så er det ligegyldigt, at han kun har en etårig kontrakt. Hvis han sætter Hülkenberg på plads, er det tyskeren og ikke danskeren, der må vige pladsen for Sainz i 2018.