En virus lukkede ved en fejl 30.000 grimme mennesker ind på datingsitet for de smukke. Men er det hele blot et mediestunt?

____simple_html_dom__voku__html_wrapper____>Smukke menneskers liv er for kort til at omgås de grimme, de ordinære og de småfede.

Derfor opfandt driftige danske web-entreprenører for snart ti år siden Beautifulpeople.com – et datingsite, hvor man kun kan blive optaget, hvis de eksisterende medlemmer finder den håbefulde ansøger smuk nok.

SE OGSÅ: 15 virkelig bizarre datingsider 

Men i sidste måned blev BeautifulPeople.com-sitet angrebet af en computer-virus, som ved en beklagelig fejl slap 30.000 alt for grimme mennesker ind i den lukkede kreds. De 30.000 mennesker er nu blevet smidt ud igen, oplyser BeautifulPeople.com i en pressemeddelelse, som adskillige store medier, herunder The Guardian, The Telegraph og Fox News har viderebragt.

Krise-hotline Den brutale udrensning har gjort dem, der for en stund troede, at de var smukke, men altså alligevel var for grimme, rasende og ulykkelige. Derfor har datingsitet oprettet en krise-hotline i USA (1 (800) 791-0662), hvortil man kan ringe og få råd i den svære tid.

LÆS OGSÅ: Nu kan du score i supermarkedet

BeautifulPeople har tabt ca. en halv mio. kroner i gebyrer, som de måtte betale tilbage til de grimme, oplyser pressemeddelelsen.

- Vi blev mistænksomme, da titusinder af nye medlemmer blev optaget over en periode på seks uger. Mange af dem var ikke just oliemalerier, siger Glen Hodge, den Los Angeles-baserede direktør i BeautifulPeople.com i pressemeddelelsen.

Overfor britiske Guardian uddyber han:

- Vi bliver nødt til at være tro mod vores grundlæggende principper om kun at optage smukke medlemmer. Det er det, folk betaler for. Vi kan ikke bare feje 30.000 grimme mennesker ind under gulvtæppet.

Virussen har BeautifulPeople døbt ”Shrek” efter den animerede film, som handler om, at udseende ikke betyder noget, selv hvis man er grøn og har cylinderformede ører.

- Vi er oprigtigt kede af det over for de uheldige mennesker, som blev optaget på sitet på forkert grundlag og som troede - omend i en kort tid - at de var smukke. Det må være en bitter pille at sluge, men det er bedre at have set et lille stykke af himlen end aldrig at have set den overhovedet, fortsætter Glen Hodge.

Mediestunt?



De grimme skal lægge ører til en del sandheder fra BeautifulPeople-folkene, konkluderer medierne verden over.

Men er det et mediestunt, designet til at give datingsitet maksimal omtale, som de hæderkronede aviser er faldet for med et brag? Sådan spørger IT-sikkerhedsbloggen, Naked Security – tilsyneladende den eneste, der har lugtet noget råddent i de lige vel friske udtalelser fra Glen Hodge og den lige vel morsomme historie.

BeautifulPeople.com har en erklæret strategi om aggressivt og anderledes PR-arbejde. De vakte ved juletid for nogle år siden samme ravage, da de tilsyneladende bad tusinder af medlemmer genansøge om medlemskab, fordi de havde taget på af den fede julemad. Dengang var det et PR-stunt. Resultat: Global pressedækning og 48.000 nye medlemmer.

Døm selv den seneste udmelding. Pressemeddelelsen fra BeautifulPeople kan findes her.

Datingsitets danske hovedkvarter svarede her til formiddag ikke på telefonen.