Det har været nogle turbulente år, og efter at danskerne har samlet sig om kriseramt dagligvarekæde, er der igen modvind.

Sådan lyder vurderingen, når eksperter skal komme med forklaringen på, hvorfor en dansk kæde får kniven af egne kunder.

For Loyalty Group har lavet deres årlige, store måling af danskernes syn på deres indkøbssteder, og her er der én kæde, som lægger sig nederst i feltet:

Coops kæde '365discount'.

»365discount har jo været ude i et stormvejr, og de har også lukket en del butikker, og de slås stadig med imageproblemer og deres indtjening,« siger Per Østergaard, der er dagligvareekspert og ekstern lektor på CBS.

Han mener, at der stadig er ting, der skal rettes op på. Fra Coops side har man heller ikke lagt skjul på, at netop 365discount har været et problem.

»Kæden har forbedret sig, men det er ikke nok. Derfor kigger vi på at skrue på en række ting,« sagde Thor Skov Jørgensen, administrerende direktør til Berlingske i april.

Det skete i forbindelse med offentliggørelsen af Coop Danmarks regnskab, som viste, at 365discount havde et driftsunderskud på 500 millioner kroner. Alligevel er man ikke så pessimistisk hos 365discount.

»I vores seneste regnskab forbedrede vi driftsresultatet med 209 millioner kroner – en udvikling, vi er tilfredse med, og en fremgang, som vi i år er godt i gang med at bygge videre på,« lyder det i et skriftligt svar fra kædedirektør Michael Tilsted til B.T.

Som når et familiemedlem er døende
Han tager resultaterne af målingen, hvor 365discount i år lander efter Netto på sidstepladsen, til sig. 

»Det er vi meget fokuserede på at ændre, omend vi ved, at det tager tid at ændre kundernes syn på os som kæde, men det er et arbejde vi er i gang med – og når vi kigger i egne tal, har kundetilfredsheden som sagt aldrig været højere i kædens historie,« lyder det fra kædedirektøren. 

Dagligvareeksperten Per Østergaard siger ligeledes, at der nogle gange godt kan være et efterslæb hos kunderne i opfattelsen af deres indkøbssted. Det kan tage måneder fra en ændring, til opfattelsen ændrer sig, forklarer han.

En anden mulig forklaring på 365discounts tilbagegang er at finde i krisestemningen, der har hersket omkring dem og Coop. Sådan lyder buddet fra Lars Jepsen, der er researchchef og seniorkonsulent hos Loyalty Group, som står bag undersøgelsen.

»Det kender man jo godt. Det er ligesom hvis et nært familiemedlem er døende, så skal alle lige pludselig på besøg,« siger Lars Jepsen og uddyber:

»Det kan være grunden til, at de gik markant frem sidste år. Snak om hvorvidt de ville overleve, fik folk til at se med blidere øjne på dem, men nu gik den altså ikke længere.«

365discount placerer sig lige over Netto, som de – på trods af den dårligste samlede score – slår på en del punkter.

Hos Netto kan variationen i, hvordan butikkerne fremstår være stor i forhold til nogle af dem, der ligger øverst i feltet.

»Det er bemærkelsesværdigt, at dem øverst i feltet har større råderet i egne butikker, som både Rema 1000 og Menys købmænd,« siger Per Østergaard om vinderne.

»Hos Netto kan der være kæmpe forskel på, hvordan butikkerne ser ud. Ligesom hos 365discount, hvor der heller ikke på samme måde er mulighed for at gøre noget individuelt. På den måde er systemerne mere rigide i Salling Group og Coop.«